Kinky & Cosy (Blloan) 3 Deel 3

Ze zijn er weer!!! Wie dan wel? De twee, niet te stuiten zussen Kinky en Cosey. Dit in een derde album bij uitgeverij Blloan. Niet echt een nieuw album, maar een compilatie uit reeds eerder verschenen albums, of geput uit gags die gebundeld werden in Kinkey en Cosey integraal (Blloan 2015). We kunnen dus spreken van een soortement van herhaling van dit glorieuze duo. Liever, dan telkens opnieuw de bestaande albums uit onze verzameling opnieuw op te pikken, schaffen we telkens hun nieuwste album aan. Met recht en reden vinden we. Want wat is er nu leuker, dan de avonturen van twee eigenwijze zussen, die zich kiplekker voelen in hun bizarre leefwereld, telkens opnieuw te consumeren. Iets of wat te vergelijken met de rabiate heruitzendingen van F.C. De Kampioenen op televisie. Wat niet wil zeggen, dat er een link is tussen beide series. Kinky en Cosy, is nu eenmaal stukken beter dan bovenstaande tv-serie. Vinniger, snediger en met meer over de top humor. Uiteraard maken beide zussen niet alleen het mooie weer in hun strip. Ze worden omgeven door een aantal onvergetelijke figuren waaronder, de narcistische agent Lex en een leraar die steevast het onderspit delft tegen zijn leerlingen en hierdoor een burn-out nabij is. Laten we vooral Triljoen niet uit het oog verliezen. Burgemeester en malafide ondernemer in de gemeente waar onze zussen wonen.

Kinky en Cosy, zijn dan wel de denkbeeldige kinderen van geestelijke vader Nix, maar hebben ook nog een reële mama en papa. Iets waar ze niet echt fier op zijn. Mama, ziet de toekomst niet echt rooskleurig in, is een doemdenker en leunt dicht aan tegen een depressie. Wat wil je, met zulke doerakken van kinderen, en met een aan drank- en seksverslaafde man? De leefwereld van Kinky en Cosey, is een apart universum op aarde, dat schitterend en uitgebreid in beeld wordt gebracht door tekenaar/scenarist Nix. Een man waarvoor het bizarre nooit ver genoeg kan gaan. Hij weet dagdagelijkse dingen om te vormen en op te blazen tot de meest absurde gebeurtenissen. Wat maakt dat onze zussen, een ware verademing zijn in stripland. Nix, laat ons duo wel eens tegen schenen en heilige huisjes schoppen, maar echt kwetsend wordt zijn humor nooit. WG.