Jheronimus Bosch 1 Jheronimus Bosch

Jheronimus Bosch, een bekend schilder, dus dan verwacht ik een historisch verhaal over deze schilder. Maar de cover geeft al aan dat het niet zo maar een gewoon rechtlijnig verhaal gaat zijn en dat is het gelukkig ook niet. Geen droge opsomming van feiten, maar tezelfdertijd is dit ook geen wilde fantasie als je dat misschien zou beginnen te denken.

Het wordt prachtig uitgelegd in het boek zelf, we moeten de schilderijen en schilders uit het verleden vanuit hun eigen leefwereld benaderen en het is dat wat we hier krijgen en op een zeer overtuigende en entertainende manier. Ten tijde van Bosch, was er nog een sterk en wijd verspreid geloof in de hel, de hemel, de duivels en de engelen. Ja, ze waren zelfs continue rondom om of je in verleiding te brengen of om je net op het juiste pad te houden. Nu bestempelen we dit als pure fantasie (of toch velen onder ons), maar toen niet en om Bosch beter te begrijpen moeten we ons even verplaatsen naar toen en de context toen. En dat wordt hier op een zeer meeslepende en interessante manier gebracht. Deze strip was enerzijds leerzaam en ogen openend, maar vooral ook fun.

De tekeningen zijn dan weer geweldig: de duiveltjes, de middeleeuwen en de huidige tijd worden allemaal op een warme manier weergegeven waardoor heel dit verhaal een zeer positieve en uitnodigende indruk achterlaat, die blijft nazinderen en me heeft overtuigd om de schilderijen van Bosch nog eens met deze nieuwe blik te bekijken.

Achteraan is er ook nog een dossier over Bosch, zijn leven maar ook zijn invloed op het stripverhaal. Het is mooi samengesteld en is dan ook een mooie afsluiter na het verhaal.

In het kort: de moeite!