Hindenburg 1 Het einde nadert...

15 maart 1936, Labrador, Canada. Hier treffen we Diane Hunter aan, die een jaarlijks bezoekje aflegt bij haar oom. Een stokoude Algonquin-indiaan die zich ver van het wereldse gedruis heeft terugtrokken in een schier eindeloos woud, gelegen aan een meer. Hij voelt zijn einde naderen en belast Diane met de opdracht om zijn afstammelingen op te sporen. Alle afstammelingen bezitten een gave, al beseffen ze dit soms niet. Eens alle familieleden verenigd, kunnen ze de strijd aanbinden tegen de duistere machten die als een onweerswolk aan de einder opdagen. Helaas heeft haar grootvader slecht info over één van zijn afstammelingen. Zijn naam is Peter Braun, en hij is werkzaam bij de Deutsche Zeppelin-Reederei GMBH. Ook bekend als de firma die de Hindenburg ontwierp en bouwde, ooit het grootste luchtschip ter wereld.

In dit bedrijf dat volledig onder de invloed staat van de Nazi’s, is het niet echt goed om werken. Het personeel wordt gescreend, en wee diegene die niet echt zuivere voorouders heeft of er een eigen politieke mening op nahoud. Op een dag verdwijnen ze spoorloos zonder enig spoor na te laten. Ook Peter is door zijn afkomst niet zuiver op de graat en wordt nauwlettend in het oog gehouden. Ongeveer gelijktijdig, laat Hitler door de geheime dienst, in het ganse Duitse Rijk personen opsporen met magische krachten. Zij worden ondergebracht in het kasteel van Wewelsburg, een opleidings- en onderzoekscentrum, voor esoterische verschijnselen. Een centrum, dat onder leiding staat van de SS, en tot doel heeft om via manipulatie van de menselijke geest uit te vissen wie trouw is aan de Fuhler en wie vijandige plannen tegen hem wil uitvoeren. Tevens kunnen ze deze tegenstanders, via controle over hun brein, gedwongen herscholen tot vurige medestanders. In deze heksenketel, die de aanloopt vormt tot Wereldoorlog Twee, komt Diane Hunter onder de dekmantel van journaliste terecht in een land, dat bij haar alleen maar afkeer opwekt. Onder het voorwendsel dat ze een artikel schrijft over de bouw van de Hindenburg komt ze al snel in contact met de kopstukken, die Duitsland in de nabije toekomst naar de ondergang zullen voeren. Tevens weet ze een afspraak te regelen met Peter Braun.

Verwacht van dit album zeker en vast niet dat het gelinkt is aan puur historische feiten. In deze serie, die drie albums zal tellen, wordt alvast in dit album de Hindenburg gebruikt als rode draad doorheen het geheel. Een middel om een avontuur op poten te zetten dat zich afspeelt op de vooravond van de grote wereldbrand. Waarin avontuur en fantasy op een unieke manier met elkaar worden verbonden. Scenaristen Patrice Ordas en Patrick Cothias die ons eerder al “De rafale”, “S.O.S Lusitania en “Het oog van de Dobermans” voorschotelden trekken alle registers open. Net als in de hier vermeldde verhalen, plaatsen ze een historische gebeurtenis in het middelpunt. Waarna ze met fictieve, en werkelijk bestaande historische figuren een mooi uitgebalanceerd verhaal weten uit te werken. Een verhaal dat geweld in al zijn vormen toont, zowel fysisch als psychisch en beslist niet voor doetjes is bedoeld. De tekeningen van TieKo zijn schitterend uitgewerkt, spreken tot de verbeelding en lijken levensecht. Hij weet perfect hoe hij actiescènes in beeld moet brengen. We kijken alvast uit naar de twee volgende albums. WG.