WW 2.2 1 De slag om Parijs
2 Operatie Felix

Uitgeverij Dark Dragon, die zich in zijn begindagen toelegde op reeksen als: “Slaine”, “Conan”, “Red Sonja”, “Drain”…, die allen steevast verschenen in hardcover, heeft sinds een tijdje zijn uitgavenbeleid drastisch gewijzigd. Niet langer verschijnen al hun uitgaven in hardcover, deze uitgever geeft nu de voorkeur aan een bijna overwegend uit softcovers bestaand fonds. Met als doelstelling een groter publiek bereiken, dan het publiek dat bijna uitsluitend stripspeciaalzaken bezoekt. Hierdoor treft men meer en meer hun producten aan in de grootwarenhuizen, waar hun strips aangekocht worden door de toevallig langslopende passant. Passanten, die graag strips lezen, maar die geen grote bedragen willen spenderen aan een hardcover. Tevens is hun uitgavenbeleid wat commerciëler geworden, wat bewezen wordt met uitgaven als “Engel/Duvel”, “Celestine en de paarden”, “Arelate” en nog een rits anderen. Een reeks die vast en zeker potten gaat breken is nieuwkomer: “WW2.2” (een andere tweede wereldoorlog) een zevendelige conceptreeks die tussen 2012 en 2013 in het Frans verscheen bij uitgeverij Dargaud. Ieder album, dat door diverse tekenaars en scenaristen uitgewerkt werd, kan perfect op zichzelf gelezen worden, zonder enige voorkennis van de andere albums. Telkens nieuwe helden treden op de voorgrond, net zoals we telkens opnieuw kennis maken met nieuwe slagvelden, waar de actie plaatsvind.

Dark Dragon opent deze reeks met twee albums. De nummer één: “De slag om Parijs, wordt opgedeeld in drie hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk maken we kennis met Georg Elser, een man die een aanslag beraamd op Hitler, om zodoende een nakende oorlog te voorkomen. Hij slaagt met grote onderscheiding in zijn opzet, maar ondanks het feit, dat de grote leider zijn kaarsje wordt uitgeblazen, gaat de Krieg gewoon door. Het is zelf zo, dat in de lente na de dood van Hitler (1940) kanselier Göring een offensief lanceert tegen België en Frankrijk. Maar door hevige regenval wordt de opmars al snel een fiasco. De doortocht door de Belgische Ardennen loopt niet zoals gepland en eens de Maas bereikt, vinden ze een sterk Frans leger tegenover zich. Een leger dat zich dagenlang hevig verzet, maar toch de duimen moet leggen in Sedan voor de Duitsers. De weg naar Parijs ligt hierdoor open. Wat ons brengt bij hoofdstuk twee en naar Engeland, waar een mooi plannetje uitgedokterd wordt om de Duitsers in Parijs een flinke loer te draaien. Wat ons meteen doet belanden in hoofdstuk drie en in een door God en klein Pierke verlaten Parijs. Waar de Franse troepen de Duitse overweldigers gelaten opwachten.

Album twee, neemt ons mee naar de rots van Gibraltar die in handen is van de Britse troepen. Samen met de Spanjaarden proberen de Duitsers op 31 december 1940 via gangen die doorheen de rots van Gibraltar lopen, de Engelsen het vuur aan de schenen te leggen. Probleem is, dat een groot aantal legeronderdelen aan deze operatie deelnemen, zelfs de beruchte SS doet een duit in het zakje. Maar de bevelhebbers van deze groepen, willen allen een pluimpje op hun hoed steken. Onderlinge wedijver, haat, nijd en arrogantie vieren hoogtij. Geen der bevelhebbers geeft aan zijn collega’s ook maar een duimbreed toe. Met als gevolg, een groot aantal doden en amper een meter terreinwinst. Beide verhalen zitten uitstekend in elkaar, al gaat onze voorkeur meer uit naar album twee. Met als reden, iets meer actie en avontuur. We kijken al uit naar de nog te verschijnen albums. WG.