Channel Zero INT 1 Channel Zero

Om eerlijk te zijn, politieke strips of comics zijn niet echt mijn ding, echter ik zag deze tpb liggen en heb hem toch aangeschaft en met plezier gelezen.

Wie een comic verwacht met gelikte tekeningen, komt bedrogen uit, wie echter een sterk verhaal, met een goed uitgebouwde achtergrond wil, zal hier zijn hart kunnen ophalen. Brian wood heeft deze comic gemaakt op een ouderwetse manier – veel van de tekeningen zijn gekopieerd met een kopieermachine om de sfeer juist te krijgen, dit heeft ook als gevolg dat ganse album dan ook zwart wit. Ook zijn er enkele bladzijden met propaganda materiaal opgenomen en lopen er doorheen de afbeeldingen slogans die enkel het doel hebben de sfeer van de leefomstandigheden in de nabije toekomst van Amerika weer te geven. De bladen van de comic zijn meestal gevuld met maar 1 tekening met daarom veel tekst, dit is in mijn ogen het enige minpuntje vind ik, maar dit is persoonlijk dat de comic zeer veel tekst bevat, soms krijg je de indruk dat je geen strip meer aan het lezen bent. Wat ik wel goed vond is dat door middel van allerlei pamfletten en radioberichten er een goede beschrijving gegeven wordt van water er zich afspeelt.

De comic gaat over het America in de nabije toekomst. Extreem christenen zijn aan de macht gekomen en hebben alle informatiebronnen volledig gecencureerd. Ook de rest van de wereld is gans veranderd en is meer anti-amerikaans gezind. In deze setting start een jonge vrouw met het uitzenden van illegaal materiaal om zo de bevolking in opstand te krijgen tegen de machthebbers…

Dit is Brian woods eerste werk dat uitgegeven werd door Image comics, eerst in 5 losse comics – en later in een tpb. Het verhaal is geschreven door Warren Ellis, die al vele verhalen geschreven heeft voor zowat alle grote comic-huisen.

Voor mensen die graag een voorproefje hebben, er is een gratis downloadbaar voorproefje met onuitgegeven schetsen beschikbaar op de site van Brian Wood