Robbedoes en Kwabbernoot 1 4 avonturen van Robbedoes... en Kwabbernoot

Ik denk dat ik menig stripliefhebber niet hoef uit te leggen wie Robbedoes en Kwabbernoot zijn. In dit album staan vier korte verhalen. Hoewel dit album uit 1950 stamt heeft het eerste korte verhaal een verrassend actueel thema. Een professor maakt een robot en boeven willen deze voor kwaadaardige doeleinden gebruiken. Ik moest gelijk denken aan de drones die in het leger worden gebruikt en recent is er een robot ontwikkeld die zelf kan beslissen of hij iemand dood schiet. Deze ontwikkelingen geven mij de kriebels en vind ik erg zorgwekkend. Gelukkig is in dit verhaal Robbedoes die alles tot een goed einde weet te brengen.
In het tweede verhaal wordt Robbedoes uitgedaagd tot een bokspartij. Robbedoes brengt de lezer bij dat je boksen in de ring doet en niet daar buiten.
In ‘Robbedoes te paard’ gaan Robbedoes en Kwabbernoot een eindje paard rijden. Dit levert hilarische momenten op.
In ‘Robbedoes bij de Pygmeën’ reizen Robbedoes en Kwabbernoot af naar Afrika. Dit is een verhaal wat je echt in de geest van de jaren 50 moet zien. Enfin lees het zelf maar, maar nu zou zo’n verhaal als discriminerend beschouwd kunnen worden.

Hoewel ik toch een zekere leeftijd heb bereikt is dit het eerste Robbedoes album wat ik heb gelezen. Ik heb een paar albums aangeschaft omdat ik er achter kwam dat Franquin ze gemaakt had. Aangezien ik erg fan ben van Guust Flater en Zwartkijken heb ik besloten zo veel mogelijk werk van hem te verzamelen.

Hoewel dit eerste Robbedoes album geheel van Franquin’s hand is is het oorspronkelijk geen creatie van hem. Robbedoes werd bedacht door Robert Velter die voor de scenario’s werd bijgestaan door zijn vrouw Blanche Dumoulin. De eerste stroken stammen al uit het eerste Spirou nummer uit 1937. In de oorlog nam Jijé het over van Velter, maar na de oorlog kwam Velter weer terug, maar Jijé bleef mee werken. Jijé stelde voor om een tegenwicht voor de serieuze Robbedoes te introduceren. Dit werd de slordige, vergeetachtige zenuwpatiënt Kwabbernoot. In de late jaren 40 begint Franquin ook Robbedoes strips te maken en in 1949 worden twee albums op de markt gebracht: ‘Robbedoes op avontuur’ door Jijé en ‘Robbedoes en Kwabbernoot’ door Franquin. (in 2010 herdrukt als facsimile uitgaven). Maar de echte reeks begint in 1950 met het album wat ik hier bespreek. Vanaf die tijd neemt Franquin het werk helemaal over.

Ik las laatst op internet dat Franquin Robbedoes meer als een blok aan zijn been zag dan dat hij er plezier aan het maken beleefde. Hij gaf de voorkeur aan de klunzige antiheld Guust Flater.
Maar dat heb ik niet gemerkt terwijl ik dit album las. Er zitten leuke grappen in en is leuk getekend.

Robbedoes op Ratatouille TV