Holly Ann 2 Wie zal de regen doen stoppen?

Holly Ann is een wijsneus van het zuiverste water. Ze weet zelfs de plaatselijke politie van Louisiana meer dan eens voor schut te zetten. Het lijkt erop dat ze op de één of andere manier over meer intelligentie, intuïtie en deductie beschikt dan de plaatselijke dienders. Iets wat zwaar op de maag valt van sergeant Lando Layola, een jeugdvriend van Holly Ann. Hij adviseert haar om de moord op de laatste der Natchez indianen, Ukwench Uwahci, door iedereen Bachus genoemd, omwille van zijn drankverbruik, naast zich neer te leggen. Maar wie Holly Ann wat beter kent, weet dat ze dit advies straal negeert. Ze gaat nog intensiever op zoek naar zijn moordenaar of moordenaars, eens ze zijn dochter Diane ontmoet. Een jongedame die in de voetsporen van haar vader wil treden als Meester van de Seizoenen. Want laat nu net na het overlijden van haar vader, de regen met bakken uit de hemel vallen, waardoor er watersnood dreigt in. Belangrijkste verdachte in het onderzoek is Liam O’Neil, de vriend van Bacchus, met wie hij de avond voordien uit een bar werd gezet, waarna ze al ruziënd hun weg hebben verdergezet. Liam blijkt als van de aardbodem verdwenen. Toch hecht Holly Ann niet echt veel geloof aan deze verdachte. Ze vermoed dat er heel wat meer achter dit onverkwikkelijk zaakje schuilt. Diane en Ann belanden tijdens hun zoektocht op de meest vreemde plaatsen, gaande van een hoerenkeet, een onderneming van een doodgraver tot en met het bouwvallige krot van de gebroeders Ackerman. Allen locaties waar Bacchus meer dan eens passeerde en die een rol spelen in het verhaal. Met als slot, een einde dat zelfs de beste speurder onder het stripminnend lezerspubliek, beslist niet had zien aankomen.

Waarna, de wonderen zijn overduidelijk de wereld nog niet uit, het uiteindelijk stopt met regenen en de zon stralend door de wolken breekt. Het scenario bedacht door Kid Toussaint, is stevig doortimmerd. Hij weet hoe een scenario boeiend te brengen, hij toont ons niet alleen een charmante jonge vrouw, die ook nog eens intelligent is, maar weet tevens een uitstekend mysterie om haar heen op te bouwen. Holly Ann, is dan wel het hoofdpersonage, maar de nevenpersonages zijn ook niet te onderschatten. Zo is er bordeelhoudster Saphira, een kreng van een vrouw en een hoogst onbetrouwbaar sujet. Tevens is er sergeant Lando Layola, een jeugdvriend die Holly Ann wil beschermen maar telkens het deksel op de neus krijgt. Verder is er nog Nysa, de iets of wat gekke zus van Diane, en kleine Louis, die Holly Ann meer dan eens uit de penarie redt. Tekenaar Servain rondt het geheel mooi af. Hij tekent het Louisiana aan het begin van de twintigste eeuw schitterend en gestileerd uit. Hij heeft oog voor de natuur die in dit verhaal een belangrijke rol speelt, het regent onophoudelijk, en de straten van Louisiana, worden door de buiten zijn oevers tredende Missisipi overstroomd. Wat een extra sfeer creëert in het verhaal en de tekeningen. Het mooie aan deze albums is, dat men geen voorkennis hoeft te bezitten van het eerder verschenen album. Ieder stripboek bundelt telkens een afgerond verhaal. Wat beslist een dikke pluim verdiend. WG