Bloedvijanden 2 De koning van Huka-Huka

Ergens in juni 2014, arriveert Omer Van Tongen in Antwerpen. Hij heeft alle schepen achter zich verbrand, heeft have, goed en familie voorgoed achter zich gelaten. Hij kon de pesterijen van zijn tweelingbroer en de kritiek op zijn persoontje niet langer aan. Tevens houd hij niet van hun kleinburgerlijke leventje, waaraan hij niet kan wennen. Met als reden, op jonge leeftijd werd hij ontvoerd door een boerenkoppel, wiens baby net overleden was. Op elfjarige leeftijd, wordt hij via een medaillon, dat hij altijd draagt, herkent door zijn natuurlijke vader. Hij wordt liefdevol opgevangen door zijn vader en moeder, maar het verschil in opvoeding blijft hem als een schaduw achtervolgen. Met bovenstaande trip naar Antwerpen tot gevolg (album 1). In Antwerpen wordt hij opgevangen door Louis De Meester, een dokwerker uit noodzaak en een kunstschilder uit roeping. Ze worden de beste vrienden. Maar hun rustige leventje wordt al snel door elkaar geschud. Augustus 1914 vallen immers de Duitsers België binnen. Om aan de Duitse bezetter te ontkomen, schepen beide jongelui clandestien in op een schip met bestemming Canada. Hier hopen ze een nieuw bestaan op te bouwen, en eens de oorlog voorbij is, om weer te keren naar België. Helaas, een deel van de bemanning heeft andere plannen, na zes dagen varen, nemen muiters het schip over. Ze sluiten de kapitein en zijn volgelingen op in het ruim, en wenden de steven naar Mexico. Waar ze een nieuwe lading aan boord nemen.

Gelukkig weten Louis en Omer aan dit zooitje ongeregeld te ontsnappen. Niet alleen weten ze de kapitein en zijn crew te bevrijden, maar nemen ze na een korte maar krachtige actie het schip opnieuw in handen. Tot, hoe is het toch mogelijk, ze in het Panamakanaal getorpedeerd worden door een Duitse onderzeeër. Op het nippertje weten een aantal opvarenden een eiland te bereiken. Waar het niet alleen krioelt van uitgehongerde kannibalen, maar waar Omer, tot zijn grote verbazing, de liefde van zijn leven vind. Waarna we belanden in een verhaal met een hoog gehalte aan onwaarschijnlijke en ongeloofwaardige gebeurtenissen.

Naar verluidt, sluit dit album de serie: ‘Bloedvijanden’ af. Een gegeven waar we steil van achterover slaan. Waar slaat de hoofdig van de beide albums dan nog op? We hadden eerder verwacht, dat de vete tussen Omer en zijn tweelingbroer verder uitgediept zou worden. Jammer genoeg niets van te merken in dit album. Scenarist Francis Carin, laat dit onderwerp gewoon rusten, en gaat de avontuurlijke en exotische toer op. Waardoor het scenario heel wat aan kracht inboet. De tekeningen van Francis Carin en David Caryn zijn uitvergroot en missen de fijne lijnvoering van de Victor Sackville verhalen. Op zich niet zo erg, iedereen weet dat een tekenaar of tekenaars, af en toe wat experimenteren, maar hier is toch wel sprake van een grote stijlbreuk. Ergens kan ik dit album moeilijk plaatsen. Gaat het hier nu om een familiesaga, of gaat het hier om een iets of wat uit de hand gelopen avonturenverhaal? Naar alle waarschijnlijkheid ligt de waarheid ergens in het midden. WG.