FC Schwalbe 1 Daar is 'm

Nog nooit gehoord van FC Schwalbe? Pijnig niet langer uw grijze massa. Het is een kersverse voetbalploeg die uit het niets zomaar opduikt in stripland. Niet zomaar een ploeg, maar een ploeg die vooral bestaat uit goede wil en doorzettingsvermogen. Eentje waaruit naar alle waarschijnlijkheid, nooit ook maar een speler geselecteerd zal worden voor de Rode Duivels, beter bekend als de Belgische nationale ploeg. Niet dat deze Duivels het momenteel echt goed doen op het voetbalveld. Maar dit even terzijde. Wij houden het vooral bij getekende voetbalploegen. Wat maakt FC Schwalbe dan zo uniek, dat ze met kop en schouder boven andere humoristische voetbalstrips uitsteekt? Iedereen weet uiteraard dat het aantal grappen omheen sport nu eenmaal hun beperkingen hebben. Alles is al wel eens uitgetekend en verteld. Maar toch weet tekenaar en scenarist D’Auwe er een eigen invulling en draai aan te geven.

Niet alleen is de ploeg niet je dat, ook de trainer weet een aardige duit in het zakje te doen. De spelschema’s die hij uittekent zijn zo ingewikkeld en complex, dat geen mens, laat staan de spelers er ook maar een jota van begrijpen. Los van dit alles is er de terreinknecht, een ware fanatiekeling als het om groen en gras gaat. Wee de speler, die ook maar een grasplukje terzijde schuift om de penaltystip beter aan te duiden. Woeste blikken en een dolle achtervolging door de terreinknecht, die de snoodaard wel eens een lesje zal leren, zijn schering en inslag. Kan het nog erger? Ja, het kan nog erger, zeker als de sportdirecteur, het spelletje meespeelt van de terreinknecht. Om toch maar te scoren haal je de meest fantastische stunts uit waarbij je het speelveld min of meer omploegt. Als je dan scoort hoop je op een fikse winstpremie. Helaas, blijkt je premie in het niet te verzinken, wegens aangerekende kosten voor de aanleg van een nieuwe grasmat. Een mens zou er voor minder het bijltje bij neergooien. Echter, op de volgende pagina lijkt het aan de spelers aangedane leed al als sneeuw onder de zon gesmolten. Spelers van papier hebben nu eenmaal geen eigen willetje. Ze hoeven zich te schikken naar de grillen en nukken van de tekenaar. Die hen een album lang, steeds opnieuw opzadelt met een voor de lezer leuke gag of spelsituatie. Is D’Auwe cum laude geslaagd voor deze strip? Vast en zeker, wij hebben meer dan eens hartelijk gelachen met deze leuke nieuwkomer onder de sportstrips. We kijken alvast uit naar album twee. WG.