Urbanus - Omnibus 5 Deel 5

Tollembeek. Pajotse gemeente die mij vooral bekend was owv het kaatsen. Maar de meest bekende inwoner heeft zijn dorp, alhoewel niet natuurgetrouw, gebruikt als decor voor zijn eigen stripserie.

Naast de bijna 170 albums die in de reguliere reeks van Urbanus, want dat is de BT, verschijnen er sinds een viertal jaren ook omnibussen. Die bundelen telkens 5 albums in chronologische volgorde. We zitten nu aan Omnibus 5 en in tijden van overhoringen of examens is het vast niet zo moeilijk uit te maken dat we in deze bundeling de albums 21 tot en met 25 mogen verwachten.

In De sponskesrace probeert Urbanus aan geld te komen om naar Eufrazie in Afrika te kunnen reizen. Hiervoor laat hij geen middel onbenut, waaronder ook een zeepkistenrace gesponsord door een sponsjesfabrikant.

Bij De gesloten koffer draait alles om het amateurtoneel. Deze oervlaamse traditie wordt dan ook danig op de korrel genomen.

Een andere Vlaamse hobby, het oplichten van verzekeringen, is dan weer het onderwerp in Urbanellalala. Om van de verzekering te kunnen "trekken" moet Urbanus sterven en neemt hij daarna als adoptiefdochter zijn (haar?) plaats weer in.

In Het verslechteringsgesticht probeert Urbanus zijn klasgenootjes op het slechte pad te brengen.

De zeven plagen die we aan Urbanus te danken hebben zijn geenszins vergelijkbaar met deze die Egypte teisterden. Tomatensoep met ballekes is er zo 1 van.

Urbanus slaagt er als geen ander in om alles wat even Vlaams is als de spreekwoordelijke klei op een absurde manier aan de kaak te stellen. Of het nu het katholieke geloof is, of de manier waarop die door kerkgangers wordt beleden; of we het hebben over opvoedingsprincipes op school of als publiek mogen "genieten" van toneel in het parochiecentrum, alles wordt door de mangel gehaald.

25 tot 30 jaar na het verschijnen van de oorspronkelijke albums hebben de verhalen nog niets ingeboet aan frisheid en koldergehalte. Op de achtercover vertelt Urbanus ons dat vijf verhalen ook vijf kansen zijn om in uw broek te doen van het lachen. Dat is natuurlijk heel individueel te beoordelen en hangt oa ook af van bekkenbodemspieren en andere continentiebeïnvloedende factoren. Dat effect was er bij mij dus niet. Maar het blijven leuke verhalen, ideaal om in dagen vol regen als deze de zon niet al te veel te moeten missen.