Teleurstellen vergt lef 1 Teleurstellen vergt lef

Dit is een boek dat me op veel manieren aanspreekt. Het vertelt het verhaal van Ozge die opgroeit in Turkije. Een andere cultuur en hoe een meisje vrouw wordt daarin, dat intrigeert me sowieso. Maar daarnaast krijgen we ook heel wat kennis mee over dit Turkije en ook dat is iets dat ik graag zie. Bijgevolg was het eigenlijk al van in het begin duidelijk dat ik dit graag ging lezen en ik ben niet ontgoocheld.

Het begint allemaal zeer feitelijk en droog, een soort van opsomming van gebeurtenissen en omstandigheden tijdens de jeugd van Ozge, maar al vlug krijg je ook de emotionele kant te zien. Je ontdekt mee met haar hoe het leven in dit deel van de wereld er uit ziet. Geleidelijk aan verbreedt dit naar niet alleen wat er rond haar afspeelt, maar ook wat er binnenin haar afspeelt. Ze ontdekt langzaamaan wie ze zelf is en wil zijn. Een coming-of-age in een bijzondere (voor ons) omgeving. Leerzaam, interessant en entertainend.

Ik kan niet echt spreken van een tekenstijl, want het voelt meer aan alsof het een collage is van foto's, documenten, tekeningen, schilderwerken,.. dan echt één uitgesproken tekenstijl. Maar net dat samenspel werkt voor dit verhaal. Het maakt het geloofwaardiger en tevens persoonlijker.

In het kort: de kernvraag van dit boek of je het lef hebt om teleur te stellen wordt hier alvast positief beantwoord en dat is een goede zaak!