Maxentius 2 De augusta

Maxentius, door Romain Sardou en Carlos Rafael Duarte, werd met twee delen tegelijkertijd op de stripmarkt gegooid. Van deel één kan je hier een recensie lezen. In dit tweede deel gaan we verder op de vete tussen de blauwen en de groenen, een ontaarde ruzie ten gevolge van uit de hand gelopen gevechten in de arena. Dat deze twee groepen reeds lang tegenover elkaar staan mag blijken uit de flashback waarmee het verhaal begint en waardoor we beter begrijpen hoe en waarom Maxentius is geworden wie hij is, een krijger en beschermer van de adel, zeg maar tot op het hoogste niveau.
Door de brand die de halve hoofdstad in de as heeft gelegd door de Nika-opstand (zie eerste deel) is de sfeer er niet op vooruit gegaan. Keizer Justinianus tracht alles weer op te bouwen en de twee partijen te sussen. In Carthago, ondertussen, heeft koning Gelimer de macht genomen. Julianus mobiliseert een nieuw leger en "Carthago moet opnieuw vernietigd worden." Ook keizerin Theodora trekt ten oorlog en hier is het waar Maxentius zijn rol begint, tegen wil en dank.
Er zijn zo van die onuitputtelijke bronnen waarvan door de jaren heen al vermoedelijk honderden strips over gemaakt zijn maar die toch steeds zijn blijven boeien. Het Romeinse Rijk is daar een prachtig voorbeeld van. Maxentius moet daar totaal niet voor onder doen en reken ik tot de betere hedendaagse RR-strip. Het bezit alles met een sterk doordachte intrige die levens verwoest en verguist. Sardou en Duarte waren twee totaal onbekenden en dat mag niet verwonderen als je de zoekopdracht van deze site gebruikt. Slecht één reeks waarachter hun naam vermeld staat en dat is Maxentius. Het verbaast me dan ook dat de tekeningen, de verhaallijn, enfin, de hele strip tot in de puntjes werd afgeleverd, waarheidsgetrouw en met goede gedocumenteerde tekeningen. Toegegeven, zoals het tegenwoordig loopt hebben ze voorbeelden genoeg gehad, maar toch.

Maxentius is een must have voor de liefhebbers van het genre en een goede start voor de niet-liefhebber om de microbe te pakken te krijgen. "cui honorem honorem", zei ooit een grote Romeinse keizer!