Uit de archieven van 4 Erik - 2

De al iets oudere lezers onder het stripminnend publiek kennen Erik Vandemeulebroucke (4-10-1942) beslist van de albumreeks: ‘Jim Lont’ of de strip ‘Dobberman + Van Geyt’. Twee op volkse leest geschoeide series. Beiden volgestopt met absurde humor en avontuurlijke toestanden. Via het lijvige boek: ‘Uit de archieven van : ‘Erik’ ontdekten we dat Erik nog heel wat meer te bieden heeft. Zo werden in dit album de strip: ‘Het ei van Columbus’ en de gagreeks:’ Felix en de Marsman’ nieuw leven ingeblazen en voorgoed aan de vergetelheid ontrukt. Tevens werd in deze eersteling ook al een tipje van de sluier opgelicht, van wat Erik nog meer in zijn mars heeft. Namelijk allerlei publicitaire tekeningen, een puzzel en zelfs een ontwerp voor een blikken koekjesdoos, uitgebracht door ‘Philip’s Biscuits.

In het tweede, nog lijvigere boekwerk: ‘Uit de archieven van : ‘Erik’ 2: , het telt zomaar eventjes 212 pagina’s, wordt verder ingepikt op dit toch wel uitgebreide publicitaire werk. In dit album verschijnt er een ruime selectie uit de honderden zwart-wit illustraties die Erik in de loop van zijn indrukwekkende carrière heeft gemaakt, veelal voor de krant: ‘Gazet van Antwerpen’. Verwacht nu niet meteen, dat ook maar ieder krabbeltje, dat hij ooit in beeld bracht, in dit boek werd opgenomen. Door de enorme hoeveelheid publicaties in bladen her en der, die nog nauwelijks te achterhalen zijn, kon volledigheid onmogelijk nagestreefd worden. De uitgever in dit geval: ‘Uitgeverij Hauwaerts’, heeft zich moeten beperken tot illustraties waarvan uitstekend bronmateriaal ter beschikking was. Toch zijn wij van mening, dat dit album een mooie staalkaart is van het veelzijdig talent van deze iets of wat onderschatte tekenaar en illustrator. Wat kan men zoal verwachten in dit album?

Een grote spreukenwedstrijd uit ‘Gazet van Antwerpen’ (1990) waarbij de door Erik uitgetekende spreuken door de lezers geraden moesten worden. In totaal verschenen er 37 spreuken. Uiteraard werden de oplossingen opgenomen in dit album. Verder nog 35 gemeenteraadsels (GVA 1991) en zelfs nog een tweede spreukenwedstrijd die 35 tekeningen opleverden (GVA 1992). Werden nog gebundeld in dit album: Stedendroedels, tekeningen voor kleurwedstrijden, diverse sportcartoons, waarbij vooral Koning Voetbal en de Ronde van Frankrijk de hoofdtoon voeren. Met als afsluiters, ieder album kent nu eenmaal een einde, voetbalspreuken, Antwerpse straatnamen, karikaturen van bekende persoonlijkheden en een groot aantal ongepubliceerde tekeningen. Allen getekend met de bekende flair, uitstraling en meesterlijke humor van Erik. Na lezing, of beter gezegd bladeren en terugbladeren in dit album, werden we er zelfs even stil van, van wat deze man ooit in beeld bracht. Dit album is een schitterend eerbetoon aan een getalenteerd tekenaar, als het ware de kroon op het werk van Erik. WG.