Niklos Koda 14 De spiborg

Het verhaal in een notendop: de Spiborg is de bewaker van de grens tussen witte en zwarte magie en kan door niemand bedwongen worden. Deze demon die in het zesde boek verborgen zit, kan van de bezitter de machtigste tovenaar op aarde maken. Koda streeft naar dit doel. De reden daarvoor ligt besloten in een gebeurtenis uit zijn jeugd. Het is zijn dochter die probeert hem tegen te houden zodat een bijna onafwendbare ondergang kan afgeweerd worden. Haar vader inhalen blijkt echter niet zo eenvoudig omdat allerlei gevaren om de hoek loeren. Verschillende personen hebben verschillende redenen om haar te stoppen.
Velen kennen onderhand Koda, de creatie van Dufaux. Waar de man z’n inspiratie blijft halen, is me een raadsel. Feit is dat ik het werk van deze auteur maar wat graag lees. Dat er tussen z’n verhalen ook wat minder geslaagde schrijfsels zitten, lijkt me evident maar gelukkig weet hij dat bijna altijd recht te trekken. Ook in deze reeks is er reeds een dipje geweest maar de laatste albums zagen we de rol van Koda’s dochter gestaag toenemen ten koste van het belang van het titelpersonage. Dit gaf in zekere mate een nieuw elan aan de reeks omdat er weer voldoende mogelijkheden waren om een nieuw personage uit te werken. De ontwikkeling van Seleni’s krachten gebeurt echter wel erg snel. In een mum van tijd overklast ze de andere grote tovenaars. Wellicht had Dufaux meer tijd kunnen nemen om het een en ander op te bouwen. Het voordeel is dan weer dat de rest van het verhaal niet te lang wordt uitgesponnen. Het geheel is dynamisch en gaat als een wervelwind vooruit met heel wat variatie, maar toch als samenhangend geheel. Ik kan alleen maar uitkijken naar het einde van deze cyclus die volgens mij snel z’n ontknoping zal kennen...
De tekeningen van Grenson kunnen me echt wel bekoren! Misschien zijn de gezichten niet steeds even consistent, maar de sfeer die het album uitademt past uitstekend. Het gebruik van kleuren en schaduwen is weloverwogen en versterkt het geheel waardoor een gevoel van mysterie overheerst.

Besluit: een behoorlijke aflevering in het verhaal van een van de grootste tovenaars van onze tijd.