Strip Glossy 1 Nummer 1

Het nulnummer van: ‘StripGlossy’ verscheen tijdens ‘De Stripdagen’ te Rijswijk op 27 en 28 februari 2016. Hier kon men dit nummer gratis afhalen, met een zogenaamde goldcard, of gewoon, via een bon ter plaatse in te vullen. Als het gratis is, zijn we niet te stuiten, en zijn we er als de kippen bij. Keken we toch even lelijk op onze neus bij het openslaan van deze glossy. De opzet van het blad leek in onze ogen gewoon een rommeltje, schetsen en tekenwerk op een hoop gegooid, hier en daar wat lappen tekst, en dat was het dan. Een gegeven dat we van uitgeverij: ‘Personalia’ niet accepteren. In het verleden leverden ze uiterst verzorgd werk af, daarvan getuigen hun reeds eerder verschenen uitgaven waaronder de: ‘Jan Kruis Glossy’ en de: ‘Bommel Glossy’. Beiden afgewerkt tot in de puntjes. Het was dus met het nodige wantrouwen dat we het eerste, in juni verschenen, nummer aankochten. Een wantrouwen, dat al snel als sneeuw onder de zon wegsmolt.

Jee, man, dit is gewoon goed. Met als centrale gast in het nummer, tekenaar Daan Jippes, één der bekendste Nederlandse Donald Duck tekenaars, tevens de tekenaar van de strip: Havank. Het wordt een uitgebreid interview met deze naar verluidt beste striptekenaar van Europa. Waarbij we als presentje de strip: ‘Hipper contra de Kuddefabriek’ voorgeschoteld krijgen. Oud, maar interessant werk van Daan, op scenario van Hans Ferrée. Die in dit nummer, eveneens de revue passeert en mag toelichten hoe de samenwerking met Daan verliep. En zo gaat het 130 pagina’s lang door. Worden ook nog in het zonnetje gezet, Maarten Gerritsen en Frans Hasselaar, twee onderschatte Nederlandse talenten. Met als toegift, en zo gaat het het ganse blad door, telkens een strip van diegene die in het zonnetje wordt gezet. Zo is er eveneens een kortverhaal opgenomen van Apriyadi Kusbiantoro, de tekenaar van: ‘De verloren verhalen van Lemuria’. Tevens maken we kennis met de ‘Grijze poes’, een creatie van Andrea Kruis. Inderdaad, de dochter van Jan Kruis. De Grijze Poes is de zus van de Oranje Poes uit de strip: ‘Jan, Jans en de kinderen’. Maar deze oranje kater mag, omdat de rechten op de figuren, Sanoma toebehoren, niet door Andrea of Jan getekend worden. Maar zoals men ziet voor alles bestaat er een oplossing.

We kunnen uiteraard niet alles opsommen wat er in deze glossy werd opgenomen, maar de terugkeer van: ‘Llewelyn Fllint’, een figuur, in het verleden getekend door Peter van Straaten op scenario van Yvan Delporte, willen we u niet onthouden. Niet langer in beeld gebracht door Peter, maar door Fred De Heij op scenario van Ger Apeldoorn. StripGlossy zal naar verluidt viermaal per jaar verschijnen met 130 pagina’s exclusieve fotoreportages, interviews, en heel veel strips uit binnen- en buitenland. Lovenswaardig initiatief van uitgeverij Personalia, die het aandurft om in deze, toch niet echt florissante tijden voor het stripverhaal, een nieuw tijdschrift te lanceren. Voor de prijs hoeft men het niet laten, 8,95 euro voor zoveel moois, is echt niet veel. Jammer dat ‘StripGlossy' bijna uitsluitend verdeeld wordt via de stripspeciaalzaken. Hierdoor wordt het waarschijnlijker iets moeilijker om een nieuw lezerspubliek te bereiken. WG.