De ijsdemon 1 De ijsdemon

Serge Lommerrijk is aan boord van de “Anjou” die op de Poolzee vaart als de bemanningsleden een klipper hoog boven op een ijsberg zien. De kapitein en enkele leden van zijn bemanning besluiten te gaan kijken of er nog overlevenden aan boord zijn. Serge, die medicijnen studeert, gaat mee. Op het schip aangekomen zien ze een verschrikkelijk tafereel, alle bemanningsleden, allen nog op hun post, lijken plots bevroren te zijn. Serge ziet dat de vinger van de bevroren kapitein, die nog achter zijn kaartentafel zit, rust op een plek op een kaart van de Poolzee. Serge besluit de kaart mee te nemen. Aangezien er geen overlevenden op het schip zijn besluiten ze terug te keren naar hun schip, maar eenmaal weer op het dek aanbeland zien ze dat de “Anjou” ontploft. Hoe moet dat af lopen? Worden ze gered? En wat heeft die plek op de kaart te betekenen?

Deze toch wel bijzondere strip is helemaal van de hand van de door mij alom bewonderde Jacques Tardi. Het is heel spannend geschreven en bij elk hoofdstuk voelde ik de drang om zo snel mogelijk verder te lezen. Zijn teksten zijn ook heel beeldend geschreven en zetten gelijk een spannende sfeer neer. Ik geef een voorbeeld: ‘Reusachtige ijsbergen omringen het schip als angstaanjagende metgezellen die op een onverwacht teken lijken te wachten om het uiteen te rijten. Hun aanwezigheid drukt zwaar op de bemanning.’ Als dat geen mooie tekst is dan weet ik het ook niet meer.

De tekeningen zijn al even bijzonder, door de arcering lijken ze wat op de houtgravures van Gustav Doré. Met enig verschil dat de personages typisch in de Tardi stijl zijn getekend.

Zonder te veel van het verhaal te verklappen moet ik ook nog even opmerken dat niet alleen de personages in de illustraties typisch Tardi zijn, maar het zal jullie niet verrassen dat ook het verhaal typisch Tardi is.

De ijsdemon op Ratatouille TV