Africa Dreams 4 Een koloniaal proces

Er zijn maar weinig landen die trots zijn op hun koloniaal verleden en zo ook in België. We weten allemaal wel dat het niet zo mooi is wat er toen allemaal gebeurde in Congo: afgehakte handen, dood en plundering. Maar dat het spel zo vuil gespeeld is, kwam toch nog enigszins onverwacht.

In dit deel zien we hoe onze koning Leopold mat alle macht probeert om Congo als zijn privé-bezit te houden. Ondanks alle berichten van de gewelddadigheden, die dagelijkse kost waren, sloot hij daar zijn ogen voor. Erger nog, hij was zeer actief om die berichten te ontkrachten en te kelderen. Congo was gewoon een bron voor middelen voor hem en alles moest daarvoor wijken. Het is echt een vuil, vies spel dat onze koning gespeeld heeft en dat het zo lang succesvol is geweest ... je kan zeggen dat het dictatoriaal was, maar iedereen (nu ja bijna iedereen) hier sloot ook zijn ogen voor wat er aan het gebeuren was.

Het is een ontluisterend beeld, maar vooral één dat dient gelezen te worden. Dit is een reeks, soms moeilijk te slikken, en eentje dat in de kleren blijft zitten maar onder meer dat maakt het de moeite. Ondanks dat we hier best al wel wat weten over Congo, krijgen we hier een blik achter de schermen. We zien hoe macht gebruikt wordt en hoe velen zich daar naar schikken. De pionnen zijn gemakkelijk te bespelen blijkbaar. Laten we hopen dat we bijgeleerd hebben en dat zulke situaties niet meer voorkomen.

De tekenstijl is mooi en samen met de warme inkleuringen zou je bijna kunnen spreken van romantische plaatjes. Dit staat zeer sterk in contrast met de inhoud, wat juist er voor zorgt dat het elkaar versterkt.

In het kort: absoluut te lezen!