Irmina 1 Irmina

Irmina trekt midden jaren '30 naar Londen om een opleiding te volgen voor internationale secretaresse. Een gewaagde wending in haar leven met de opkomst van het extreem-rechts onder leiding van Adolf Hitler. Ze hoopt om onder deze gekte uit te komen en heeft de bedoeling om zich ook effectief te vestigen in de Engelse hoofdstad. Ze leer daar Howard Green kennen, een zwarte student in Oxford. Een vrouw die universiteit volgt is al een unicum, een zwarte was nog zeldzamer. In deze periode zaten de mensen met enorme vooroordelen op beide vlakken. Niet dat dit al enigszins is veranderd maar dat is een ander verhaal.
Hun relatie is echter van korte duur. Irmina geraakt niet onder het juk van de Duitse politieke situatie uit en is genoodzaakt om terug te keren naar Berlijn. Daar heeft ze nog contact met Howard via brieven maar het naziregime krijgt steeds meer grip op haar leven. Het enige middel om deze zwarte tijden te overleven en een toekomst te hebben is zich te conformeren. Maar is dat niet contradictorisch als we het over Irmina hebben?
Met deze 272 pagina's durende graphic novel bewijst Barbara Yelins wat ze in haar marge heeft. Niet voor niets dat verschillende krantenkoppen haar naam in drukletters schrijven. Zowel de Süddeutsche Zeitung als de Frankfurter Rundschau hebben lovende woorden en omschrijven haar zelf als "een van de grootste stripkunstenaars van haar generatie"

Met een grove pen zet Yelins haar tekeningen op papier zonder een groot belang aan details te geven. Toch tonen deze penseelstreken de zachtheid van haar personage en tevens de hardheid van het Nazi-tijdperk. Een Duits meisje dat vol idealen naar het aantrekkelijke Londen trekt, de politiek achter zich wil laten, een nieuw leven wil opstarten om dan naar de harde werkelijkheid te worden gebombardeerd. Irmina kan haar afkomst niet verloochenen en waar ze ook komt wordt ze geconfronteerd met haar Duitse nationaliteit. In deze periode werden alle Duitsers over dezelfde kam gescheerd, net zoals het nu met de politiek vluchtelingen gaat. U ziet, het verhaal speelt zich haast een eeuw geleden af maar veel is er nog niet veranderd.
Irmina is een strip die je van begin tot einde in de ban kan houden en je een geweten schopt. De strip is gebaseerd op de dagboeken van haar grootmoeder, gevonden in een nalatenschap. De band met het personage was dan ook erg groot en dat voel je doorheen de hele novel. Dit verhaal van een verloren liefde beklijft en lees je in een ruk uit. Wel even tijd maken om te genieten van de tekeningen want niet alleen het scenario is een pareltje.

Conclusie: een echte must-have!!