Chlorophyl INT C2 Integraal 2

Chlorophyl is een van de klassieke reeksen die verschenen in het weekblad Kuifje. Macherot is de schepper van Chlorophyl , een eikelmuis, en haar vrienden.
Met deze tweede integrale stappen we een nieuwe fase van de avonturen van Chlorophil in. De eerste verhalen speelden zich nog af op de boerenbuiten en handelde echt over dieren. Als er al wapens aan te pas kwamen gebruikten de ratten scheermesjes of vorken, het gevaarlijkste was nog een bunsenbrander of een gevonden revolver. Chlorophyl en zijn vrienden waren nog echte dieren met hun pels als enige kledij. In deze bundel is de reeks geëvolueerd naar verhalen met echte antropomorfe dieren. Iedereen loopt gekleed, men rijdt met auto’s en woont in huizen.

De overgang wordt gemaakt door Chlorophyl en Minimum als drenkelingen te laten aanspoelen op het eiland Notenschelp in de Middellandse zee dat nooit door mensen is ontdekt omdat het wordt omringd door kliffen. De dieren hebben zich er ontwikkeld zoals mensen en gedragen zich dus ook zo. De hoofdstad van het eiland is Bimbam, en ze wordt met een spoorlijn verbonden met de andere belangrijke steden op het eiland. Het binnenland van het eiland is een echte woestijn. Het eiland wordt bevolkt door allemaal kleine dieren, dus zijn er geen vleeseters op het eiland.

In de spoorpiraten, het eerste verhaal in de bundel arriveren Chlorophyl en Minimum dus op het eiland. Ze botsen er al snel op Anthraciet, hun aartsvijand, die zich op het eiland heeft gevestigd en al vlug naam heeft gemaakt als reder. Dan worden de treinen op het eiland overvallen waarbij alle passagiers verdwijnen. Chlorophyl en Minimum waarschuwen de eilandbewoners voor Anthraciet, maar die geloven hen niet, meer nog ze worden opgesloten in de gevangenis omdat ze laster verkopen over een eerbiedwaardig lid van de gemeenschap!

Ook het tweede verhaal Zizanion de verschrikkelijke speelt zich af op Notenschelp. Chlorophyl en Minimum hebben een job gevonden als journalist. Ze willen Zizanion ontmaskeren, een gemaskerd figuur die een aanslag heeft gepleegd op koning Mitro XIII. De aanslag mislukt, maar daar laat Zizanion het niet bij, hij helpt Antraciet ontsnappen om samen met hem een volgende aanslag te beramen. Het vreemde is dat de dader al vlug gekend is voor de lezer zodat de spanning wat verdwijnt, misschien om het niet te griezelig te maken voor de lezers? maar de sfeervolle tekeningen van Macherot en de waanzinnige plannen van Zizanion maken veel goed.

Het derde verhaal speelt zich weer af in het Stille dal, door de commotie die was ontstaan na de vorige verhalen. Dit wordt verduidelijkt in het uitgebreide dossier die we weer vinden aan het begin van het boek (een sneer naar bankdirecteurs die was misvallen, en de gevoelige kwestie van een aanslag op een koning begin jaren vijftig). Chlorophyl leert zijn vrienden al wat hij geleerd heeft op Notenschelp, de dieren gaan ook in huizen wonen en gaan kleren dragen, maar dan verdwijnt Chlorophyl.

Naast het uitgebreide, en erg interessante dossier staat er ook nog wat ander werk van Macherot in deze integrale. Een kort paasverhaal van Chlorophyl maar ook enkele reclamestrips voor Victoria-chocolade en de ASLK bank. Daarnaast ook wat vergeten werk zoals een detective verhaaltje met als hoofdpersonage de jonge Rob en korte grappige verhaaltjes over het eendje Klaxon.

Dit is een prachtige integrale uitgave van een klassieke reeks. Nostalgie voor de oudere stripliefhebbers, of de ideale manier om dit oud werk voor een schappelijke prijs in huis te halen!