Excalibur - Kronieken 4 Patricius

De strijd tussen de godsdiensten is nu volledig losgebarsten. Merlijn heeft dan wel de oergod Cernunnos een eerste keer kunnen stoppen van zijn dodelijk pad, maar het gat die die actie open liet vallen, heeft er voor gezorgd dat de christenen, en dan vooral de machtsbeluste Patricius, hun kans zagen om voor eens en altijd de druïden en Avalon uit te schakelen. Oorlog is in het land aangekomen en het gaat een hele vuile zijn.

Merlijn heeft de reuzen naar Avalon gestuurd en is nu zelf ook daar om mee de verdediging te verstevigen, maar de coalitie van koningen en priesters hebben een achterdeur gevonden. Het is dan ook bang afwachten of de vrouwen en de druïden zullen verslagen worden.. er is niet veel dat hun het voordeel geeft. Numeriek zijn ze zwaar in de minderheid, de oergod Cernunnos heeft zich aangesloten bij de tegenpartij en de achterdeur is gekend... maar Avalon is wel hun thuishaven en er is niemand die dat zo goed kent als de verdedigers. Is het genoeg? Het lijkt zo weinig, niet waar? Maar in dit verhaal ben je nooit zeker..

Ook het verhaal van Morgane loopt ondertussen verder. Ze heeft haar eigen pad gekozen. Het ziet er niet gemakkelijk uit, maar als ze slaagt in haar opzet, zullen er nog maar weinigen zijn die haar een strobreed in de weg kunnen leggen. Alleen weet niemand voor welke partij of zelfs maar of ze een partij zal kiezen. Ja, ze is een zeer interessant personage geworden..

Redenen genoeg om uit te kijken naar het volgende deel.

De tekeningen krijgen meer en meer een koudere inkleuring. Dit past ook wel met waar we staan in dit verhaal. Dat neemt niet weg dat je af en toe uiterst prachtige beeldjes krijgt die bijna een droom lijken te zijn.

In het kort: laat dat volgend deel maar komen.