Caztar 2 Nibi Nibi

Caztar is een stripreeks die vroeger in paper verscheen, een bijlage van Brabantstrip magazine waar beginnende tekenaars een forum vinden om te publiceren. In dat aanbod viel deze strip al op en dan is het ook logisch dat Poetzarelli een plaatsje kreeg bij Strip2000. Toch wel de referentie voor grappige strips in het Nederlandstalige gebied!
Caztar is een reeks die zich afspeelt in een postapocalyptische wereld. Hoe dit gebeurde leerden we in het eerste deel. Caztar en zijn hond werkten als ongedierte verdelgers, maar door omstandigheden hebben ze meer verdelgd dan gewoon maar wat ongedierte. De hond is nu een soort blauwige dinosaurus en Caztar loopt in een tijgervelleke rond. Het leuke aan deze strip is dat de auteurs er werk van hebben gemaakt om geen dialogen te gebruiken. Ze werken alleen maar met tekeningen in hun tekstballonnen (tekenballonnen dus).
Het is een ongelofelijke krachttoer, want de grappen blijven grappig en toch makkelijk begrijpbaar. Ze hebben zo wel een ideaal platform om internationaal door te breken zonder veel vertaalperikelen!
Net zoals in het eerste deel start het album met een kortverhaal. Caztar en zijn hond belanden op een eiland waar vroeger het pretpark Nibi-island stond. Daarnaast staat het album vol met een of tweepagina grappen die meestal over de jacht op voedsel handelen. Een erg grappige uitzondering is een koppel die een baby wil, de vader denkt dat de ooievaar die zal brengen, de vrouw denkt dat baby’s uit een krop sla groeien. Voor een keer kan Caztar zich nuttig maken als gynaecoloog, en natuurlijk verdient hij er ook een smakelijke maaltijd mee.
Een leuke reeks die wat extra aandacht verdient. Meer voorbeelden vind je op de website van de tekenaar Poetzarelli.