Douwe Dabbert 10 De tanden van Casius Gaius

Don Lawrence Collection geeft de albums van de op een kabouter lijkende dwerg Douwe Dabbert opnieuw uit. En nee, dat is eens niet in een bundeling of integrale, maar gewoon in losse albums en dit aan een tempo van een drietal boekjes per jaar. Misschien vraagt u zich af of dit zinvol is en of er voldoende kooplustigen zijn. Ikzelf zie daar geen enkel obstakel voor!

In dit tiende album is Douwe weer eens op een van z’n zwerftochten. Hij wordt uitgenodigd in een eenvoudige visserswoning en komt al gauw te weten dat de plaatselijke hertog problemen heeft met smokkelaars. Het is sterker dan zichzelf, dus moet de man natuurlijk op onderzoek uit. Gelukkig heeft hij z’n toverknapzak die hem steeds bezorgt wat hij nodig heeft…

Reeds in 1983 schreef Thom Roep dit verhaal. Uit bovenstaande korte samenvatting kon je reeds afleiden dat de avonturen van Douwe eerder eenvoudig van opzet zijn. En dat klopt volledig. Een lineaire verhaallijn met vrij voorspelbare elementen en afloop is precies wat je in dit album krijgt. Is dat slecht? Neen, integendeel. Vooral een jonger publiek zal zich erg aangesproken voelen door dit soort albums. Het vrij karikaturale hoofdpersonage met z’n magische knapzak past ook perfect in de setting van enkele eeuwen geleden. Dat is trouwens een van de zaken die het verhaal tijdloos maken en ervoor zorgt dat dit album nog erg goed leesbaar is. Ook met het evenwicht tussen tekst en tekeningen zit het goed.

Dé reden waarom dit album (en met uitbreiding alle andere) met succes kunnen heruitgegeven worden, zijn de tekeningen van Piet Wijn. Die zijn, in dit genre, hun tijd ver vooruit en kunnen de tand des tijds glansrijk doorstaan. In tegenstelling tot de meeste verhalen van dit genre bulken de pagina’s van de details en zijn ze voorzien van realistische en tot in de puntjes verzorgde decors. Let ook op de zorgvuldig aangebrachte arceringen die het geheel veel voller maken.

Besluit: een ouder album dat echter nog erg goed z’n mannetje kan staan tussen het moderne grafische geweld.