De zielenvreter 2 De poort

Een rustig dorpje in de bergen, een idyllisch meertje en een weduwnaar die goed voor zijn kinderen zorgt. Klinkt te goed om waar te zijn en in strips is dat dan dikwijls ook zo. In het vorige deel hebben we ontdekt dat er een monster in het meer zat, maar ondertussen hebben de dorpelingen hem uitgeschakeld, dus zou je nu wel kunnen bedenken dat de rust terug gekeerd is.. maar neen hoor. Dat was maar de openingszet en dat monster bleek eigenlijk een bewaker te zijn die wacht hield bij een vreemde poort. Terwijl velen denken dat er een schat te vinden is achter de poort, begint het bij deze lezer wel te dagen dat wat het ook is, het niks goed kan betekenen.

Bijgevolg is er een race gestart, eentje waarbij enkelingen de dreigende ramp proberen tegen te houden, terwijl een heel hoop anderen (en niet alleen mensen) de poort willen binnen dringen. We weten eigenlijk nog steeds niet juist wat we moeten vrezen, maar net dat doet de fantasie werken en die van mij is heel actief.

Naast dat mysterie is er ook het persoonlijke verhaal van de weduwnaar, en zijn kinderen. Daarin verweven zijn er nog een aantal bijzondere personages: de sirene, de vrouw met ballen, de priester en oh ja de overleden tweelingsbroer van de weduwnaar. Het is al wel duidelijk dat dit geen realistisch verhaal is, maar dat maakt niet uit. Je bent zo mee in deze wereld die coherent is opgebouwd en vooral zeer interessant is. Immers door al deze figuren heb je geen flauw benul wat er nu weer gaat gebeuren en dat is altijd een pluspunt.

De tekeningen zijn lichtjes manga-stijl met een heldere inkleuring. Dat werkt allemaal samen om een warm en tevens vlot verhaal te vertellen.

In het kort: mooi opgezet, nu op naar de finale!