Te paard! 1 Hiep hinnik hoera!

Paardrijden is in. Toch zeker bij het jongere publiek. De maneges weten wat gedaan en mogen heel wat kinderen ontvangen op wekelijkse basis of in de vorm van een kamp van enkele dagen tot een week. Hoog tijd dus voor een humoristische paardenstrip moeten Laurent Dufreney en Miss Prickly gedacht hebben. Het resultaat: Te paard!
Pony’s en paarden: je vindt ze in alle geuren en kleuren. Zo ook op de manege die hier wordt voorgesteld. Je mag dat gerust letterlijk nemen, maar ook qua karakter zit er erg veel verschil op deze edele dieren. Zo heb je bijvoorbeeld een schichtige, bourgondische, mopperende of supersnelle viervoeter. Als jonge snaak deze beestjes verzorgen, zadelen en berijden is niet steeds even evident want ook in de manege mag er wat afgelachen worden. Door z’n bewoners welteverstaan. De ruiters hebben het wat minder onder de markt…

Het zal niet verwonderen dat dit album kinderen als doelgroep heeft. Zowel het onderwerp als de tekeningen zijn op maat gesneden voor de jongere paardenliefhebbers. Zij zullen een poos hun hartje kunnen ophalen met dit boek. De auteurs slaagden er immers goed in om een aantrekkelijk geheel te maken, onder meer doordat de karakters en uiterlijkheden voldoende ver van elkaar afliggen zodat alle lezertjes hun eigen favoriete dier zullen vinden. Bovendien zijn de grappen nooit platvloers of kwetsend.
De tekeningen van Miss Prickly ogen vrij sober maar zijn voldoende uitgewerkt waar nodig. Door de moderne inkleuring van Magali Paillat oogt het geheel fris en aantrekkelijk.

Besluit: perfecte literatuur voor meisjes en jongens die in min of meerdere mate paardengek zijn! ;-)