De lift 1 De lift

Dit is een korte situatie schets (in 31 pagina’s) van twee mannen die vast komen te zitten in de lift en dus tot elkaars gezelschap zijn veroordeeld.

In dit verhaal zitten alle elementen die een verhaal tot een goed verhaal maken. Er zit spanning in, er zit diepgang in en de karakters worden ook nog eens goed uitgediept. Deze strip is geschreven en getekend door Bert van der Meij en Lian Ong die elkaar in 1988 ontmoetten op de Stripdriedaagse in Den Haag. Daar ontstond het idee om samen, via de post, een stripverhaal te gaan maken. Ieder voor zich zouden ze een eigen personage bedenken om die vervolgens in een lift te plaatsen. Een scenario was er niet. Het verhaal zou moeten ontstaan door plaatje voor plaatje op elkaars tekeningen te reageren. In elkaars tekeningen zou ook gewerkt mogen worden. Het resultaat werd dus ‘De Lift’. De realistische illustraties zijn allemaal in lange stroken getekend. Dit zorgt er voor dat er rust komt in het verhaal, de spanning wordt weergegeven door close-ups en extreme close-ups met elkaar af te wisselen. Erg toepasselijk want in een lift zit je elkaar al snel op de lip. Tevens krijg hiermee een beter beeld over de gemoedstoestand en het karakter van de personages. De gedachten worden daar in tegen in totalen weer gegeven. Dit grote contrast is zeer toepasselijk omdat het de afstand tussen werkelijkheid en de wens weer geeft.

Wat dit album nog bijzonderder maakt is de 10 pagina’s tellende toelichting over het tot stand komen van deze strip. Niet alleen bevat deze schetsen uit het voorstadium, maar ook de briefwisseling die plaats vond tussen Van der Meij en Ong. Je ziet hoe ze elkaar aanvullen. Zo is Van der Meij filmtechnisch onderlegd en geeft Ong tips over hoe Van der Meij zijn tekeningen kan verbeteren.

De samenwerking tussen deze twee talenten is gelukkig bevallen want achter in het album wordt gesproken over een tweede deel ‘De andere lift’. Hoewel de titel van dit vervolg is verandert in ‘Liften’ is dit vervolg er wel degelijk gekomen. Dit album bevat het nu door mij besproken verhaal en nog twee andere verhalen; ‘De andere lift’ en ‘De facelift’ en ook bij dit album zit een bijgevoegd artikel.

Dan rest mij alleen nog de zeggen dat ik blij ben met dit soort geslaagde initiatieven.

De Lift op Ratatouille TV