De oorlog van de Lulu's 4 1917 - Het afscheid

De Lulu's hebben hun schuilplaats moeten ontvluchten en zijn op hun weg op de verkeerde trein gesprongen. In plaats van weg te rijden van Duitsland en de veroverende Duisters, reden ze naar Berlijn. Echter ze hebben dit na een tijdje door en proberen zo vlug mogelijk een trein in omgekeerde richting te pakken. En zo komen we terecht bij dit vierde deel.

Deze tweede trein brengt hen naar warme contreien en bijgevolg nemen ze de ongelukkige beslissing om de deur van hun wagon toch even open te zetten, maar dat wordt al vlug door de Duitse bewakers opgemerkt en bijgevolg dienen ze de trein achter te laten en de benen te nemen. Het blijkt dat ze in nog een ander land zijn terecht gekomen, met name België. Voor de vier Franse wezen is Wallonië niet hun gedroomd eindpunt, maar voor Lucy is dat een meevaller. Eigenlijk is zij een meisje dat samen met haar ouders op de vlucht geslagen was. In Frankrijk heeft ze echter haar familie kwijt gespeeld en zo was ze bij de vier terecht gekomen, maar nu heeft ze de kans om terug naar huis te gaan. Bijgevolg is dat ook iets dat ze proberen te doen, maar de weg door België kent zijn eigen gevaren. Moeiteloos is het niet, maar de groep heeft ondertussen al behoorlijk wat ervaring achter de kiezen en weten wel hun plan te trekken, ondanks alle tegenslagen.

Dit blijft een uiterst boeiende reeks voor mij omdat het al de kleine verhaaltjes van een oorlog vertelt. Natuurlijk vallen er ook bommen en zien we de gevolgen van een bezetting, maar er wordt ook getoond hoe het dagelijkse leven verder ging, hoe mensen zich aanpasten en toch nog hun eigen zin deden ondanks de risico's. Af en toe worden we geconfronteerd met de slechtste kant van de mensen maar we zien ook regelmatig de goede kanten. Het leven zoals het was, anders en intens maar ook gewoon. Dit blijft voor mij de grote aantrekkingskracht van dit verhaal.

Daarnaast straalt dit verhaal ook een zekere warmte uit. De vriendschap tussen de vijf, de hulp die ze krijgen of.. euh.. zelf vinden, maar ook de manier waarop dit getekend en ingekleurd is. De onschuldige trekken, die weliswaar langzaam verdwijnen maar af en toe toch nog wel hard aanwezig zijn, maar ook de warme inkleuring zorgen er voor dat deze strips een warmte bezitten, dat een mooi contrast geeft met de toestand in de wereld rond hen.

In het kort: aanrader!