Alex 35 Het goud van Saturnus

Door de schermutselingen met de Salassi werd er heel wat tijd verloren en is Caesar genoodzaakt een kampement te bouwen ergens in de Sint Bernhardpas (dien tijd de Mons Jovis genoemd). Hij duid Alex aan met een belangrijke opdracht. De senaat weigert zijn mandaat van Consul te verlengen. Zodoende wil Pompeius Caesar terug naar Rome lokken. Alex wordt uitgezonden om contact te zoeken met Cicero die zijn invloed in de senaat moet gebruiken om Caesar alsnog te aanvaarden.
Tegelijkertijd vertrekt er een tweede groep met minder goede bedoeling. Enak is één van de leden maar totaal onbewust van de bedoelingen van Gothar en zijn kompanen: de schat van Rome stelen, Caesar hier de schuld van geven en het geld verschepen naar Ostia.
Alex heeft sinds de opvolgers van Jacques Martin een ware metamorfose ondergaan. Net zozeer qua tekeningen, die leunen nog nauw aan het originele aan, maar vooral qua verhaal. De Alex van Martin zou tegenwoordig oubollig overkomen en door deze nieuwe elan zijn de verhalen veel vlotter om te lezen. Dit verhaal, "Het goud van Saturnus", is een herkenbaar verhaal voor diegenen die de tv-reeks Rome hebben gezien. Het wijkt licht af van de serie maar de basis is hetzelfde. Venanzi heeft al laten zien dat de man zijn ding heeft gevonden, het scenario van Valmour en Venanzi leent zich perfect voor dit doeleind.
Dit 35ste deel overtuigd dat Alex nog niet dood is. Integendeel. Als fan van deze serie juig ik het toe dat men overgestapt is naar nieuwe ideeën, gedachten en de basis heeft behouden. "Het goud van Saturnus" toont aan dat hier nog heel wat meer goede verhalen uit te halen valt.