Berentand INT 1 Eerste cyclus

Drie vrienden voor het leven. Max, Werner en Hannah. Ze delen dezelfde passie voor vliegtuigen. Alles wat ze doen is gericht op deze vriendschap en hun gezamenlijke passie. Alle drie wonen ze in Silezië, Polen, in de jaren dertig. Hun kinderjaren zijn zorgeloos tot het Nazisme de kop opsteekt. Werner en Hannah behoren tot het Arische ras, Max is een volbloed jood. Zijn kansen om bij de Duitse luchtmacht te komen zijn dus nihil en zelf mocht dit mogelijk zijn, Max is volledig gekant tegen alles wat enigszins met het Nazisme te maken heeft. Als Werner en Hannah zich aansluiten bij de Hitlerjugend om op deze wijze piloot te worden is dit het eerste keerpunt in hun relatie.
Oktober 1944. Max heeft ondertussen het land kunnen ontvluchten en is in Amerika opgenomen bij de elite-afdeling van de luchtmacht. Ook al heeft hij een uitmuntende staat van dienst, tijdens een verlof wordt hij door de staatsveiligheid uit de vakantiegangers geplukt en meegenomen voor ondervraging. Zijn verleden blijft hem achtervolgen en zijn relatie met Werner en Hannah komt voor een tweede maal in het gedrang.
Berentand is een strip die je van begin tot einde in zijn macht heeft. Het beetje bij beetje lossen van informatie, de tijdsprongen naar verleden en heden, enfin, het hele scenario zorgt dat je meegezogen wordt in het verhaal. Je associeert je met de hoofdpersonages, hun geloof, hun hoop en hun liefde. De tweedracht waar ze komen voor te staan zijn van dien aard dat je partij gaat trekken voor deze of gene. En dan wordt je zodanig op het verkeerde been gebracht dat je vol verwondering pagina na pagina gaat omdraaien, steeds meer verlangend naar verdere verloop van het verhaal.
Yann heeft met Berentand bewezen dat hij verhalen kan vertellen die aan je kleven, je bespelen, je verwarren. Met de zeer gedetailleerde tekeningen van Alain Henriet, een man die zich ongelooflijk heeft gedocumenteerd, soms tot bij het absurde af, heb je een duo dat een top tien strip op de markt heeft gebracht.

De fan zal die vermoedelijk al hebben, voor de mensen waarvoor dit een eerste kennismaking is: het zal je zeker niet teleurstellen. Deze eerste integrale smeekt voor een snel vervolg. Dus, Dupuis, zet er maar vaart achter want schrijver deze is verkocht en verknocht.
En het exclusieve interview met zowel scenarist, tekenaar als inkleurster is een surplus dat niet te versmaden valt, net zoals de bijgevoegde studie voor het verhaal als het deel "de drie stappen waarin een plaat wordt uitgewerkt".