De keizer die zijn land ontvluchtte 1 De keizer die zijn land ontvluchtte

Keizer Wilhelm II was de laatste Duitse keizer van Pruisen. Hij leefde van 1859 tot 1941. De tijd waarin hij leefde was de periode waarin het Duitse Rijk steeds maar machtiger en rijker werd. Keizer Wilhelm II was een autoritair persoon die vaak mensen schoffeerde met zijn vele "tactvolle" verschijningen. Bovendien was hij vol zelfoverschatting, kwam hij graag naar buiten met alle pracht en praal en was hij redelijk wereldvreemd. Vele redenen om niet echt geliefd te worden door je volk. Als je hier dan nog de extravagante feesten en de regelmatige militaire parades aan toevoegt dan voel je het al komen.
Ook internationaal was er veel ophef rond zijn persoon. Halverwege de Eerste Wereldoorlog blijft van zijn invloed nog bitter weinig over. Besluiten werden niet langer door hem genomen maar door zijn Generaals. Men trachtte om de invloed van Wilhelm II te beperken tot het protocollaire minimum. Maar Wilhelm is het uithangbord van de werkelijke macht.

Na de Eerste Wereldoorlog moet Wilhelm op de vlucht voor de Entente én zijn eigen landgenoten. En hier start het verhaal in de strip. We bevinden ons in de hoftrein van Wilhelm II die in Nederlands Eijsden voor het station staat te wachten. Doordat de keizer familie is met het Nederlandse koningshuis hoopt hij hier om asiel te krijgen wat hij met den tijd ook krijgt. Hij woont voor de rest van zijn leven in Doorn, tussen zijn eenden en zijn tuin.
Hij onderneemt nog een poging om de monarchie te herstellen tijdens de jaren dertig door contact te zoeken met de opkomende Nazistische partij maar deze pogingen mislukken.
Hij is een van de meest tragische figuren uit de Duitse geschiedenis van de 20ste eeuw.
Heel dit voorgaande heeft Hennie Vaessen gebundeld in een strip van 43 pagina's. Hoe hem dat gelukt is is me nog steeds een raadsel, maar het resultaat is "een historisch beeldverhaal", net zoals de subtitel van de strip accentueert. Dat Vaessen zijn geschiedenis kent en die zou waarheidsgetrouw mogelijk op papier zet weten we reeds van de vorige sublieme uitgaven met als uitschieter de zeer goede trilogie "Slag om Arnhem". Met "De keizer die zijn land ontvluchtte" blijven we in de sfeer van de oorlogen met een licht nuance. De oorlog is niet meer het hoofdthema, alles draait nu rond één persoon, een hautain ventje, ondanks de situatie waarin hij op dat moment zit, dat op zoek is naar zichzelf en hoopt op de steun van een natie die hem nauw aan het hart ligt.
Vaeesen is de geschikte man om ons nog verscheidene hiaten in de stripwereld voor te schotelen betreffende momenten, gebeurtenissen, personages in de geschiedenis. De realistische tekeningen, de decors, de personages zijn dankzij uitgebreid documenteren zo getrouw mogelijk weergegeven.

En waar kan je beter je boek-première beter doen dan in het landhuis in Doorn waar het hoofdpersonage 21 jaar vertoeft heeft?