De advocaat (Volante) 2 Nood breekt wet

De advocaat is een reeks die je in een overvolle stripwinkel zou laten liggen. De reeksnaam is nou niet echt sexy te noemen. En ook al is dit geen rechtbankdrama vol pratende kopjes, het is ook geen actiethriller vol flitsende achtervolgingen en dito tekeningen en bladspiegels. Deze reeks heeft meer weg van boeiende onderzoeksjournalistiek. Het vraagt een kleine inspanning om je in het verhaal te trekken, maar eenmaal je vertrokken bent sleept het verhaal je direct mee.
Dat heeft natuurlijk veel te maken met het metier van de scenaristen. Giroud en Galandon hebben al hun strepen verdient. Ze zorgen voor een ambigu hoofdpersonage. Op het eerste zicht is Leopold Sully-Darmon (Lsd voor de vrienden) een te perfect personage, hij is een briljant advocaat, maar zoekt niet gemakkelijke geld, maar verdedigt eerder de paria’s van de maatschappij. Maar onder die mediafiguur schuilt er ook een man die dingen te verbergen heeft. Zijn moeder is gokverslaafde, hij komt op voor moslima’s die de nikab willen afwerpen, maar hij verbergt zelf een vrouw met een nikab. Hij blijft ook mysterieus doen over zijn wereldreis van midden de jaren tachtig van de vorige eeuw. Niet voor niets is er een journalist, Poljak die zich vastbijt in de duistere kantjes van LSD. Maar is hij oprecht in zijn onderzoek of schuilt er meer achter Poljak?

Ook het laatste mediagenieke proces van LSD zorgt voor heel wat commotie. Hij neemt de verdediging op zich van Zeinab Zaïdi, een vrouw die ervan wordt beschuldigd dat ze in Irak gruwelijke dingen deed met gevangenen. LSD trekt op onderzoek naar Irak en vind bewijzen van haar onschuld, Leila, de tweelingzus van Zeinab zou de ware schuldige zijn. Zo kan hij zijn cliënte vrij krijgen Maar die bewijzen vallen al te gemakkelijk in LSD’s schoot. Als de twijfel te groot wordt trekt hij weer op onderzoek uit, en het lijkt erop dat hij werd gemanipuleerd. Maar door wie, en waarom?

De tekeningen van Volante passen perfect bij het verhaal, realistisch, duidelijk van elkaar te onderscheiden personages, wat wel belangrijk is in een verhaal met veel personages, En hoewel de actie nogal beperkt is, bewegen zijn personages niet houterig over de pagina's.
Naast nieuwe vragen krijgen we in dit tweede deel al enkele antwoorden over het verleden van LSD. Misschien vinden we het antwoord op deze vragen ook in het verleden van Leopold.