De adelaars van Rome 5 Vijfde boek

Eindelijk! Dat was het eerste wat in me opkwam toen het vijfde deel van De adelaars van Rome van Enrico Marini verscheen. De 4 eerdere delen had ik met veel plezier gelezen en de grote lijnen herinnerde ik me nog wel, maar om het nieuwe album ten volle te kunnen waarderen heb ik mijn nieuwsgierigheid even kunnen bedwingen en herlas ik de hele reeks. Dat bleek een goed idee, want zo merkte ik dat deel V een echte climax is.

Even opfrissen, maar niet te veel want ik doe U een groot plezier door U te verplichten te herlezen, wees daarvan overtuigd. Nadat Ermanamer als gijzelaar in Rome opgevoed wordt als echte Romein keert hij terug naar zijn geboortestreek Germania, waar hij een opstand tegen de Romeinen voorbereidt. We staan vlak voor de beslissende fase van zijn plan wanneer het 4e album stopt.

Marini brengt de hinderlagen en gevechten op een bijzonder fraaie manier in beeld, met schitterende details en fantastische overzichten. Elke plaat is een toppunt van intensiteit. Er wordt geen mededogen verleend in de strijd, en Marini bespaart ons de gruwelen evenmin. Nooit bloed om het bloed, maar wel om je in het strijdgewoel te trekken en dat lukt hem bijzonder goed.

Door de inkleuring krijg je ook het gevoel in een mistig woud te zijn of ervaar je de kilte van de ochtend tijdens de gevechten.

De hoofdpersonages, Arminius en Marcus Falco, maar ook Lepidus en Priscilla, of Varus, worden uitgediept. Hun onderlinge verhoudingen en rivaliteiten, niets blijft verborgen.

Het verhaal is geïnspireerd door de geschiedenis van de echte Arminius, of voor de Duitsers Hermann. Die slaagde er ook echt in om de Romeinse legioenen een zware nederlaag toe te dienen in het Teutoburgse woud. Hij werd in de 19e eeuw het symbool voor een vrij en sterk Duitsland en veel sportverenigingen werden naar hem genoemd. Meest bekend is waarschijnlijk de voetbalclub Arminia Bielefeld. Met zo een achtergrond kon het niet uitblijven dat zijn naam ook bij de Nazi's werd misbruikt.

Arminius voor de Romeinen, Ermanamer voor de Germanen, maar voor ons aan de basis van een schitterend epos dat met dit 5e album misschien wel de meest beklijvende strip van het voorbije 2016 heeft opgeleverd!