Tamara 11 Wat een familie!

Er wordt een niet alledaags thema aangesneden in dit deel, een depressie, en toch is dit een humoristisch strip. Tamara is een gag-strip waarin Tamara een dochter is in een nieuw samengesteld gezin. Haar nieuwe vader en zusje hebben ook nog een andere huidskleur, waardoor ook racisme regelmatig terugkeert in de gags. Maar opnieuw, dit is nog steeds een humoristische strip. En door de uitgekiende samenstelling en keuze van thema's, laat dit alle ruimte om eens anders uit de hoek te komen. De gags vallen dan ook niet echt te voorspellen en dat maakt al direct dat het er een beetje uitspringt ten opzichte van andere gag-gevulde strips.

In dit deel heeft de mama van Tamara een depressie. Ze heeft net een miskraam gehad en dat het leven er dan niet direct rooskleurig uitziet, valt dan ook best te begrijpen. Enerzijds vind ik het straf dat ze zo'n thema gekozen hebben, anderzijds vind ik af en toe dat ze er iets te licht over gaan, zo'n depressie is meer dan gewoon heel de tijd in het bed liggen en grapjes maken. Maar tja, dit is natuurlijk wel een strip met als doel grappen maken, dus dat ze de volle ernst niet kunnen tonen is dan ook wel weer logisch. Het blijft sowieso al een krachttoer dat ze het gedaan hebben.

Tamara is op een fleurige en warme manier getekend. De heldere tonen zorgen mee voor de optimistische feel die deze strip uitstraalt.

In het kort: ook ernstige dingen kunnen grappig zijn!