Alice Matheson 1 Dag Z

Alice Matheson is verpleegster in een ziekenhuis. Ze is tevens een zeer discrete seriemoordenaar. Ze is, zoals ze zelf zegt, een monster dat zich voedt met de ziel van haar slachtoffers, een vampier die zich laaft met het bloed. Om niet op te vallen neemt ze ongeneeslijke zieken mee naar het lijkenhuis om ze daar een dodelijke injectie toe te dienen. Enerzijds uit mededogen om dat lijden te stoppen maar toch grotendeels voor haar eigen zieke geest te verlichten. Ze dacht het enige monster te zijn in het ziekenhuis tot deze nacht. Susan Cross, leidend aan baarmoederkanker en haar volgende slachtoffer, staat na de injectie terug op uit de doden. In het ziekenhuis breekt een ware zombie-plaag uit...
Alice Matheson, eerste cyclus, zal bestaan uit zes delen en bedacht door Jean-Luc Istin. Vanaf deel vijf vraagt hij de hulp als co-scenarist aan Stéphane Betbeder die al enkele donkeren reeksen op zijn conto kan schrijven.

Philippe Vandaële is dan weer een nobele onbekende in de stripwereld maar met Alice Matheson laat hij zien wat hij in zijn mars heeft. Samen met inkleurder Jean Bastide zorgen ze ervoor dat de serie zijn luguber en verontrustend tintje krijgt dat zo bij het genre hoort. Dat het zombie-genre met The Walking Dead een onovertroffen elan heeft gekregen is alom geweten maar ook de strips, geënt op het origineel, mogen er wezen. Alice Matheson is er daar een van.
In het Frans zijn er ondertussen reeds vijf delen uit maar Daedalus brengt deze als softcover in sneltempo uit. In februari krijgen we al deel twee, deel drie zal ergens in april op het programma staan. Het verhaal krijgt al vanaf dit eerste deel een snelle start, de eerste moord start al op pagina één, de eerste zombie slechts enkele pagina's later. Doordat Alice zelf de uitleg geeft over het gebeuren zijn we ook ineens mee en weten wat haar doelstellingen zijn: moorden uit drang voor eigen genot.

Alice Matheson is qua zowel verhaal als tekeningen en inkleuring meeslepend in zijn gruwelijkheid want ook hier zijn de zombies niet de meest tactvolle tegenstrevers.