Walking Dead (Silvester) A9 Deel 9
A10 Deel 10

De reeks ‘The Walking Dead’ voorstellen hoeft waarschijnlijk niet meer. Het verhaal van Robert Kirkman heeft niet alleen de markt van comics veroverd, ook het kleine scherm moest eraan geloven. Het verhaal heeft dan ook alles om te boeien: een post-apocalyptische setting, geloofwaardige personages, intriges, sterke dialogen, variatie en nog zoveel meer.
Enige tijd geleden besloot Silvester om het getekende verhaal toegankelijker te maken voor een groot publiek via de uitgave van softcover-varianten van hun prachtige oorspronkelijke bundelingen. Daarbij werd ook het formaat opgetrokken tot A4 waardoor het meer in de reguliere Europese format past.

Na heel wat omzwervingen en tal van levensbedreigende situaties is het groepje rond Rick Grimes eindelijk aangekomen op wat een veilige thuishaven lijkt. De gevangenis die ze aantroffen en ondertussen ontdeden van alle levende lijken, biedt ruim voldoende plaats en mogelijkheden voor de overlevers. De nieuwe leefomstandigheden creëren eveneens een sprankeltje hoop en je merkt hoe iedereen op zijn of haar manier een toekomst begint te zien. Dat de visies daarbij niet bij iedereen op dezelfde lijn liggen, zorgt ook wel voor spanningen maar de algemene teneur is positief. Kort na hun aankomst vliegt een helikopter over die even verder neerstort. Rick trekt met enkelen op reddingsmissie. Een beslissing die hun leven drastisch zal veranderen...
Van een ding mag je zeker zijn en dat is dat de auteurs van deze reeks als geen ander weten hoe je hoop de kop moet inslaan. Telkens als je als lezer verwacht dat het een en ander positiever gaat worden, treedt er nieuwe precaire situatie op die zo mogelijk nog gruwelijker is dan al het voorgaande. Je kan je dan afvragen of er wel voldoende variatie en inspiratie is in de reeks. Ik kan niet anders dan daar volmondig JA op te antwoorden. Het is onvoorstelbaar hoe je meegesleept wordt in het verhaal en meeleeft met de groep overlevers die gevolgd wordt, om vervolgens geconfronteerd te worden met een situatie die je echt niet zag aankomen of waar je zelf in de verste verten nooit aan gedacht zou hebben. Het een en ander heeft tot gevolg dat deze nummers 9 en 10 in de reeks probleemloos na elkaar worden verslonden en gretig doet grijpen naar de volgende nummers.

Voor deze reeks werd geopteerd voor zwart-wit tekeningen die voorzien worden van een eerder sobere grijze inkleuring waardoor de duistere sfeer van het verhaal benadrukt wordt. Het spelen met schaduwen versterkt duidelijk die donkere kant.

Besluit: zin om neerslachtig te worden bij het lezen van een goed verhaal? Dan zit je met deze albums overduidelijk goed! ;-)