De Kiekeboes 148 Nepwerk

Sinds vorige week, 15 februari, bestaan de Kiekeboes 40 jaar! Toen verscheen hun eerste avontuur “de wollebollen” voor het eerst in de krant. De familie Kiekeboe heeft intussen al heel wat avonturen beleefd, en ze ondergingen al een complete make-over. De avonturen die ze nu beleven lijken niet meer op “de wollebollen”, ze zijn realistischer geworden en Merho blijft de vinger aan de pols houden met de actualiteit. Zo speelde Konstantinopel vroeger nog met een bal, terwijl hij nu alleen nog maar te zien is met smartphones en game consoles. Ook de omgeving van de Kiekeboes evolueerde mee, zo zijn de Vanderneffes gescheiden en is Tomboy, een van Fannys beste vriendinnen, een prostituee. Indien je dit veertig jaar geleden aan Merho gezegd zou hebben dan zou hij je waarschijnlijk gek hebben verklaard want de Kiekeboes, toen nog gewoon Kiekeboe was bedoeld als een echte familiestrip die ontstond uit de poppenkast van Merhos broer.

Standaard uitgeverij beloofd er een echt feestjaar van te maken. Net raakte bekend dat de Kiekeboes voor de tweede keer de stickers van het Rode kruis zullen sieren. Na dit eerste jubileum album kijken we al reikhalzend uit naar Fanny K, de spinn-off reeks waarin een iets oudere Fanny alleen is gaan wonen met haar vriendinnen Tomboy en Alanis. Het eerste album wordt meteen een drieluik! De scenarist is Toni Coppers, een bekende thrillerauteur en vriend van Merho. De tekeningen zijn van de hand van Jean-Marc Kringsen die wa al kennen van “Wham” de herlancering van “de sliert” en “violine”. Het worden iets volwassener avonturen. In het eerste verhaal wordt Naomi, een vriendin van Fanny in Geneve vermoord, waarop ze zweert om de moordenaar van haar vriendin te vinden.

Nepwerk is een typisch Kiekeboe album geworden, de hoofdrollen worden weer weggekaapt door de kinderen Kiekeboe, en dan vooral Fanny. Marcel is weer de klos, want hij wordt weer bij de vuile zaakjes van Van de Kasseien betrokken, terwijl Moemoe ook de nodige aandacht opeist, want als echte hypochonder is ze er van overtuigd dat ze aan een hartziekte lijdt. Alanis is nog eens van de partij, en zoals altijd wordt de vriendschap tussen haar en Fanny op de proef gesteld als ze allebei vallen voor de charmes van Wout Bos, een ex-tennisser die nu de trainer is van Lotte Morgaen; een nieuw opkomend talent. Van de Kasseien wil indruk maken op Lotte door haar een kledijsponsor te beloven. Als importeur van het goedkope merk Ninix probeert hij haar te verleiden.
Centrale figuur in dit album is Kil Im-Now, de man is eigenaar van Ninix, maar heeft ook de hand in gokfraude en de organenhandel.
Dit wordt weer allemaal overgoten met een vleugje typische Merho-humor.
Een leuk begin van dit jubileumjaar.