Wimpie Comic 1 Recht uit de ondergrond

Er is geen ontkomen aan.. *zucht*.. ik hoor duidelijk bij de ouderen der dagen. Deze strip wijst me daar maar al te duidelijk op. En dan bedoel ik vooral het taalgebruik: kutbomen (of kutidee of iets anders kut), dude, kekke dwerg, teringlijer, fok jou (in verschillende vormen),.. Allemaal dingen die ik niet echt courant gebruik in mijn dagelijkse taal, dus ja ik ben oud ..... aan het worden.

Neemt niet weg dat deze gag-strip best wel leuke zaken te vertellen heeft. En dan kan het gaan van relatief onschuldige dingen zoals een pizza-bezorger die net altijd op het verkeerde moment komt tot eigenzinnige beschrijvingen van een aantal diersoorten tot politieke commentaar tot... Alles kan en dat houdt dit lekker onvoorspelbaar en bijgevolg aangenaam om te lezen. De auteur slaagt er dan ook op een mooie manier in om zijn kritische benadering van alles rond hem op een bondige en grappige manier weer te geven en je zo af en toe toch langer dan 5 seconden bezig te houden met het onderwerp. Ik heb niet om elke gag moeten lachen (misschien wel door dat taalgebruik) maar de meerderheid zit er echt wel boenk op.

De klare lijn, maar met schaduwen, gecombineerd met levendige kleuren geven een cartoonachtige indruk wat wel past met gags. Opvallend is dat hier en daar een echte foto is gebruikt. Waarom tekenen als de foto beter is voor wat de tekenaar wil uitdrukken? Slim gezien, maar af en toe toch wel een echte breuk met de rest van de strip.

In het kort: gags voor de kritische mens