De kat van de rabbijn 1 Het bar mitswa
2 De Malka van de leeuwen
3 De exodus

Zoals de titel al doet vermoeden gaat deze serie over een kat, de kat van een Algerijnse Rabbijn. Er is iets bijzonders aan de hand met deze kat. Als hij een papegaai op eet blijkt dat hij plots kan spreken. Dit levert interessante gesprekken op.

Zowel het verhaal als de tekeningen zijn van Joann Sfar. Mijn eerste kennismaking met zijn werk was de Professor Bell serie. Hoewel de tekenstijl mijn in eerste instantie niet zo aansprak kocht ik, na het lezen van de tekst op de achterkant, de hele Professor Bell serie. Omdat de bizarre humor mij wel aansprak kocht ik daarna ook de eerste drie albums van De kat van de Rabbijn. En ook in deze serie ben ik niet teleurgesteld.

De kat stelt kritische vragen aan de rabbijn en houd er interessante filosofieën op na, maar omdat hij zielsveel van zijn baasje en zijn dochter houd wil hij ook de bar mitswa doen. Zoals je al zal verwachten brengt dit toch wat problemen met zich mee. Dit is het verhaal in een notendop van het eerste deel. In het tweede deel ‘De Malka van de leeuwen’ krijgt de rabbijn bericht dat er een Franse rabbijn komt als hij zijn examen Frans niet haalt. De kat probeert hem te helpen en brengt daarvoor een groot offer. In het derde deel ‘De exodus’ gaat de dochter van de rabbijn trouwen en gaan ze naar Parijs om de familie van de toekomstige echtgenoot te ontmoeten. Dit levert nieuwe inzichten op voor de rabbijn.

Hoewel ik weinig weet van het Jodendom en de Joodse gebruiken en het me in eerste instantie eigenlijk ook niet zo interesseert maakt de kritische noot van de kat het verhaal toch interessant.
Het is wel duidelijk dat Sfar filosofisch onderlegd is.