Mieleke Melleke Mol (2) 24 Foppertje Fop

De maand maart is al ruim over halfweg, wat wil zeggen dat 1 april met rasse schreden nadert. Een dag waar velen tegen op zien omdat het gevaar gefopt te worden om elke hoek gluurt. Prijs u echter gelukkig dat we niet leven in een wereld die wordt opgevrolijkt door de guitige bengels Mieleke en Melleke. Om maar niet te spreken van hun gezelschapsdier Mol…

Foppertjefopdag (1 april dus; je vraagt je af waar Urbanus het vandaan haalt) is een jaarlijks weerkerende topdag voor Mieleke en Melleke. Grappen en grollen uithalen is immers hun ding en gezien dat op die ene dag ongestraft kan, zijn ze nauwelijks in te tomen. Een dag om naar uit te kijken dus! Enfin, voor onze protagonisten dan toch. Tante Tulp, nonkel Nest, de burgemeester, de politie,... eigenlijk de hele gemeente moet zich hoeden voor de capriolen van deze grote bengels. Om zich van slachtoffer naar slachtoffer te verplaatsen, maken ze gebruik van elektrische eenwielers, wat toont dat ze goed mee zijn met hun tijd. Hun grappen zijn origineel en zouden wel eens een inspiratiebron kunnen vormen voor de bengels die dit album lezen (hoewel ik voor de betreffende ouders van harte hoop van niet).

Dit album laat zich, in tegenstelling tot de meeste andere uit deze reeks, lezen als een doorlopend verhaal, maar wordt gekenmerkt door grappen die telkens enkele bladzijden beslaan. Mol de mol krijgt bovendien een prominentere rol en beschikt over spraak zodat de communicatie met z’n omgeving vlotter verloopt. Het maakt dit album net iets anders dan z’n voorgangers. Hoewel niet steeds even realistisch, sluiten de uitgevoerde grappen toch dicht genoeg aan bij de leefwereld van kinderen om er een aantrekkelijk geheel van te maken waarin je je probleemloos kan inleven.

Gewoontegetrouw zit het ook met de tekeningen van Stallaert meer dan goed. Ze sluiten perfect aan bij het opzet van het album en kunnen het doelpubliek (de jongere lezertjes) zeker bekoren.

Besluit: Mieleke Melleke Mol blijft een reeks waar m’n kroost (ondanks een al iets oudere leeftijd) nog steeds erg naar uitkijkt. Ook dit album is voor hen weer dik geslaagd. Meer moet dat niet zijn!