Topaze 1 Deel 1

Topaze is een leraar lager onderwijs in een "elitaire" school. Alleen mensen met een belangrijke functie of van adel mogen hier hun kinderen laten instrueren. Zelf is hij een goedgelovige en goudeerlijk kerel onder de leiding van meneer Muche (lijkt in de strip verdacht veel op Louis de Funes), directeur van dit pension. Dat hij voor de dochter van Muche een boontje heeft en met haar wil huwen maakt de relatie er niet gemakkelijker op, vooral dat juffrouw Muche zelf geen oog heeft op Topaze en dat ze hem schandelijk misbruikt voor allerlei taakjes die ze zelf liever niet doet.
Zo tiraniek dat meneer Muche voor zijn personeel is, zo onderdanig en kruiperig is hij voor de rijke ouders van de kinderen. Hij wil hen geen strobreed in de weg leggen. Topaze, zoals reeds gezegd de goedheid zelve, is een man die liegen als een doodzonde ziet en ook een tikkeltje naïef is. Op de vraag van één van de ouders over de slechte punten die die bij Topaze behaalde gaat hij tegen de principes van Meneer Muche in en weigert hij zelf om deze punten om te zetten in goede punten aan een leerling die totaal geen recht heeft op deze uitslag. En dat schiet meneer Muche in het verkeerde keelgat.
Topaze is een scharnierwerk in de carrière van Marcel Pagnol, een van de grootste toneelschrijvers van zijn tijd. Saga is, in navolging van Bamboo Edition, het repertoire van Pagnol aan het publiceren in stripvorm. Na De triomf van m'n vader en Het kasteel van m'n moeder is het de beurt aan Topaze, in een ver verleden verfilmd met in de hoofdrollen niemand minder dan Fernadel (Topaze), Marcel Vallée (Monsieur Muche) en Jacqueline Pagnol (Ernestine Muche).
Dat een boek verstrippen niet eenvoudig is mag geweten zijn. Een toneelstuk lijkt een stuk eenvoudiger. Neem maar eens een boek dat een toneelstuk bevat in handen, je merkt direct dat dit in zijn totaliteit wel op een uitgeschreven scenario lijkt. Omgeving wordt beschreven, personen aan het woord worden telkens weer aangehaald, hun handelingen en gezichtsuitdrukkingen staan vermeld, ja zelf de manier hoe men zich op het podium moet bewegen staat zwart op wit. Een makkie dus?
Neen, toneel heeft heel wat beperkingen. Elke act speelt zich af op dezelfde locatie. Veel speelruimte is hier niet aanwezig, zeker niet op het moment van schrijven van Topaze omdat toen de decors veel uitgebreider waren als nu. Vaak gaat men nu naar een nihilistisch decor waar men ook enorm mee kan variëren. Wel niet zo bij Topaze. De strip blijft nauw aanleunen aan het toneel, lange scene's op een zelfde locatie, maar door het spelen met binnen- en buitenaanzichten en hier en daar een aanpassing aan de plaats van gebeuren heb je niet het gevoel van het statische decor.

Met topaze heeft Saga/Bamboo Edition een derde boek van Pagnol op de markt gebracht dat door het traag kabbelend verhaal wat soelaas brengt in de rush waarin we allemaal leven. Even onthaasten en genieten van deze prachtige dialogen in combinatie met het mooie tekenwerk van Eric Hübsch.