Emma en Charlotte 1 Een droom voor drie

Emma en Charlotte zijn zusjes en zeer begaafde klassieke danseressen. Charlotte verstaat deze dans alsof ze die zelf heeft uitgedacht. Houding en timing zijn perfect terwijl Emma net iets meer van zichzelf erin legt. Ze dromen beiden om samen naar de gereputeerde Parijse dansschool te gaan, de Ecole de Danse de l'Opéra. Waar Charlotte met glans door het ingangsexamen geraakt blijkt Emma net niet genoeg de vaardigheden te hebben. Toch is iedereen, jury inbegrepen, laaiend enthousiast over Emma maar zien ze voor haar toch meer een mogelijkheid in de moderne klassieke dans.
Dit mislukken is niet alleen een drama voor Emma zelf maar ook voor haar zusje Charlotte, die niet alleen naar die school wilt gaan, en zeker voor de moeder die hoopte dat een jeugddroom van haar in vervulling zou gaan. Zelf heeft ze jarenlang gedanst maar dit heeft ze opgegeven om viool te studeren. Dit dilemma wou ze vermijden voor haar kinderen waardoor ze hen haast obsessief in de richting van ballet heeft geloodst.
De droom voor drie zal anders aflopen...
De tekeningen van Lena Sayaphoum voelen manga-achtig aan. Weliswaar met een Europese trek maar de kenmerkende grote, blinkende ogen zijn zo typerend dat men hier moeilijk omheen kan. Toch kan men deze tekenstijl perfect rijmen met het scenario van Jérôme Hamon. Het verhaal is bedoeld voor de jongere striplezer en dan specifiek naar de meisjes met hun gebruikelijke, vaak niet te verwezenlijken dromen. Toch zou deze laatste zin mijn inziens afdoen aan de kwaliteit en de doelgroep van Emma en Charlotte. Ok, weliswaar een meidenverhaal maar toch zit hier zoveel meer in. De leidraad, moeder die dochters wil forceren om hààr droom te verwezenlijken, is meer van toepassing dan je denkt. Extrapoleer dit naar de jongens en dan kan je dit vergelijken met zoon en vader, de ene op het voetbalveld, de andere ernaast, en alle gescheld vandien.

Conclusie: ook al was de verwachting niet hooggespannen, een verrassing van jewelste met een verhaal dat je als ouder doet nadenken.