Leve de branding! 1 Leve de branding!

Als je je eerste blik werpt op de cover, dan denk je toch meteen dat dit gemaakt is voor de Belgen, niet? Lichamen zonder hoofd of slechts een half hoofd, vreemde houdingen.. kortom, absurd. Maar dan zie je de luchtbellen en de kleur blauw en wordt het duidelijk dat we ons onder de waterlijn bevinden. De laatste hint is de titel: Leve de branding! En toch blijft die eerste indruk hangen.

En helemaal fout is die indruk niet. Dit verhaal gaat over een dagje aan zee, niet door één persoon of door één gezin, neen, we krijgen flarden van verhaallijnen van zowat iedereen die naar dit strand gaat op die dag. Dat klinkt misschien wel alsof het onsamenhangend is, maar dat is het helemaal niet. Er is telkens een logische overgang van x naar y naar ... en we komen zo af en toe ook eens terug op een vorig verhaallijn. Maar toch voelt het ook absurd aan. De manier van opbouw, maar ook in de manier waarop er gespeeld wordt met de weergave van alles. Het loont echt om de tekeningen in detail te bekijken want er zijn enorm veel extraatjes: knipogen, spotten met zaken uit de realiteit,.. Het zijn nochtans allemaal wel dagdagelijkse dingen, maar het wordt meer, door de volgorde van verhaal-snippertjes en de manier waarop ze gelinkt zijn of worden.

De tekenstijl is een licht versimpelde versie van de realiteit. Dit maakt plaats vrij om zeer uitgekozen en gericht bepaalde elementen te overdrijven tot het absurde niveau zelfs. Die manier van tekenen is onlosmakelijk verbonden met de manier van het vertellen van een verhaal dat hier gebruikt wordt. Ze zorgt mee voor de overgangen, geeft ons regelmatig een extra easter egg en houdt de hele constructie achter het verhaal overzichtelijk. Meer kan je echt niet vragen van tekeningen. Mooi gedaan!

In het kort: een boek om op het gemak te lezen en te bekijken en er zo volop van te genieten