Deepwater Prison 2 Het blok

De titel van de reeks dekt de lading: kern van het verhaal is een gevangenis die zich 900 meter onder de zeespiegel bevindt en dient om de zwaarste criminelen, waaronder ook psychiatrische gevallen, veilig op te bergen. Het hoeft niet uitgelegd te worden dat velen slechts broeden op ontsnappen. Op het moment dat dit verhaal zich afspeelt, heeft zich aan de oppervlakte een ecologisch drama voltrokken: een olieboorplatform is gezonken en heeft een onvoorstelbare hoeveelheid smurrie in de Atlantische Oceaan doen stromen. Eliane Rosenberg, voorzitster van de commissie voor milieu en energie, is belast met het onderzoek naar de oorzaak en heeft haar intrek genomen in Deepwater Prison om van daaruit gegevens te verzamelen over het gezonken platform. Ze vreest dat de oliemaatschappij er alles zal aan doen om het onderzoek te dwarsbomen.
Door 2 verhalen te combineren, namelijk die van de gevangenen die willen ontsnappen en die van het onderzoek naar de oorzaak van de milieuramp, weet Beck alweer een boeiend verhaal te brengen. Vooral de geloofwaardigheid die in het grootste deel van dit album is terug te vinden, zorgt voor de nodige spankracht. De toenemende macht van de enkel op geld beluste industrie wordt niet echt fraai in beeld gebracht, maar dat is dus iets wat je als lezer als heel normaal aanneemt. Een veeg teken aan de wand dat het met de situatie in de wereld niet de goede kant opgaat, denk ik zo.
Maar er is meer. Vooral de erg kleurrijke personages die opgesloten zitten in een onhoudbare situatie diep onder de zeespiegel, weten een gevoel op te roepen van spanning en nieuwsgierigheid. De omstandigheden en gebeurtenissen doen veel denken aan films en/of series die ook handelen over het gevangeniswezen. Beck kan, in combinatie met tekenaar Stefano Raffaele, echter een stapje verder gaan en nog iets meer de extremen opzoeken zonder aan geloofwaardigheid in te boeten. In dit deel komt dat onder andere tot uiting in ‘Het blok’, een essentieel onderdeel in de gevangenis om de meest opstandige gevangenen onder de duim te houden. Wat dit ‘Blok’ precies inhoudt weet de schrijver ons precies lang genoeg te onthouden om ons reikhalzend te doen uitzien naar de onthulling ervan.
Het tekenwerk van Raffaele vind ik vaak iets te clean. Dit is mede te wijten aan de digitale inkleuring die het geheel net iets te weinig levendig maakt. Qua pagina-opbouw gaat de man vrij traditioneel te werk, maar hij compenseert dit door een brede variatie in camerastandpunten.

Besluit: niet z’n beste, maar toch alweer uitstekend werk van Beck!