Konvooi 13 In gecontroleerde slip

Een van m’n favoriete stripreeksen is terug! Eindelijk verblijdt Arboris ons - 7 jaar na de Franstalige uitgave - met het 13de deel. We zitten nog steeds 6 delen achter en wat mij betreft mogen ze er vaart mee maken.

In “In gecontroleerde slip” is Nävis verplicht om mee te doen aan een levensgevaarlijke en illegale straatrace. Doet ze het niet, dan dreigt men haar advocaat, zowat de enige die nog haar onschuld in een terrorismezaak kan bewijzen, te vermoorden. Het echte doel van de gijzelnemers blijft echter goed verborgen...
Wie de reeks niet kent, doet er goed aan om de vorige delen te lezen vooraleer aan dit album te beginnen. Ook voor de anderen is het trouwens goed om minstens vanaf deel 10 nog eens te herlezen. Dit deel borduurt immers verder op vroegere - voor het hoofdpersonage erg ingrijpende - gebeurtenissen die de niet steeds zo heldere relaties tussen verschillende personages verklaren.
De protagoniste is al lang niet meer het complexloze meisje van weleer. Ze is uitgegroeid tot een vastberaden en norse vrouw die haar geloof in de medereizigers van Konvooi al lang kwijt is. Alleen op de wereld tracht ze haar naam en faam van vroeger terug te krijgen, maar eenvoudig is dat niet. De evolutie in Nävis’ karakter maakt van haar een boeiend personage. Waar je in het begin van de reeks niet anders kon dan vol bewondering te staan voor haar menselijkheid en de beslissingen die ze nam, is ze hier geëvolueerd naar iemand met wiens keuzes je niet steeds kan instemmen. Haar hardheid is zowel voor haar omgeving als voor de lezer confronterend. Ben je voor of tegen deze ontwikkeling, dat moet je zelf uitmaken, maar het bepaalt wel mee de sterkte van de reeks.
Doorheen dit verhaal worden ook weer de nodige vragen opgeroepen waardoor elk volgend album toch weer niet snel genoeg kan komen. Wat is Enshu Atsukau, haar ongewilde mecenas, van plan? Welke verborgen agenda heeft haar advocaat? Zullen haar vrienden haar blijven steunen als ze verder doet zoals ze bezig is? Wat is de Magister van plan?
Meer dan genoeg boeiende zaken dus om het verhaal ongemeen spannend te houden. Het maakt dat deze reeks vaak verrassend uit de hoek komt en een ijzersterke indruk achterlaat.
Buchet geeft vorm aan het konvooi ruimteschepen dat het heelal doorkruist. Deze maal geen totaalbeelden, maar meestal wel goed uitgewerkte details van de werelden waarop Nävis zich begeeft. Zoals steeds geeft de man blijk van een levendige fantasie en een massa inspiratie. Wel is het zo dat het verhaal en de erin opgeworpen vragen belangrijker zijn dan het decor waartegen alles zich afspeelt. Ik hoop stilletjes op meer imponerende ruimtebeelden in een volgend verhaal.

Besluit: een niet te missen album in een top-reeks!