Elfen 11 Kastennroc

Het ziet er niet goed uit voor de wereld van de elfen. Lah’saa, de Zwarte Elf, rukt op met haar leger ghouls, ondoden die onder volledige controle staan van de dodenbezweerster. De sterke vijanden worden omgevormd tot ghouls, de zwakke opgegeten. Hierdoor groeit het leger snel en het wordt dan ook met de dag moeilijker om deze imposante horde een halt toe te roepen. De elfen hopen dit te kunnen bewerkstelligen in Kastennroc, een vesting die in z’n hele bestaan nog nooit werd ingenomen. De machtsverhoudingen liggen echter ver uiteen en het is dan ook de vraag of de Yren met hulp van de Blauwe Elfen de aanval zullen kunnen afslaan.
Dit elfde deel in de Elfen-saga borduurt, in tegenstelling tot de eerste delen, verder op de vorige verhalen. Het is dan ook een must om die delen gelezen te hebben, anders wordt het moeilijk om te volgen.
Jean-Luc Istin is een meesterverteller met een indrukwekkend palmares. Ook nu weer toont hij z’n kunnen. De openingsscène is meesterlijk beklijvend en manipuleert je gevoelens. Daarna komt een gestage opbouw naar de climax die zowat de helft van het album uitmaakt. Niemand die kan beweren dat er niet genoeg actie voorkomt in dit deel. Bovendien zijn er ook voldoende wendingen die zorgen dat de nodige onvoorspelbaarheid in het geheel zit.
Door de weg die ingeslagen is, namelijk het combineren van zombie-elementen met fantasiefiguren zoals elfen en dwergen die bovendien ook nog eens over bijzondere krachten beschikken, bestaat het gevaar dat men verzandt in een eindeloos gevecht tussen een soort superhelden en superschurken. Iets wat deze reeks absoluut niet nodig heeft maar wat toch meer en meer naar voren komt. Ik hoop van harte dat Istin tijdig naar een bevredigend slot toe kan werken.
Zonder het schitterende tekenwerk zou dit album niet zijn wat het nu is. Realistisch, gedetailleerd en imposant zijn de sleutelwoorden die het album omschrijven. Geen wonder dus dat ik er geen moment spijt van heb dat de auteurs ruim voldoende tijd en bladruimte voorzien om het een en ander te vertellen.
Besluit: dit blijft een te volgen reeks die tot de betere in het genre behoort.