Ravian INT A2 Integraal, deel 2

Voor wie het nog niet gemerkt heeft: Valerian is een van de komende kaskrakers op het grote scherm. Op 26 juli gaat bij ons ‘Valerian and the City of a Thousand Planets’, een film van Luc Besson, in première. In de Lage Landen zal het lichtje van de SF-minnende stripfanaat waarschijnlijk sneller gaan branden bij het horen van de naam ‘Ravian’. Inderdaad: de tijd-ruimtereiziger is terug! Niet enkel op doek, maar ook in een integrale heruitgave van de papieren verhalen. Met grote dank aan uitgeverij Dargaud!

Dit boek bevat de volgende 3 albums:
Land zonder sterren
Het verloren volk
De vogels van de meester
De laatste Nederlandstalige druk hiervan dateert alweer van 1986!

De reeks Ravian stamt reeds van eind jaren ‘60 begin jaren ‘70 van vorige eeuw en de verhalen zijn bijgevolg bijna een halve eeuw oud. Weinig SF-verhalen die zo lang overeind blijven. Deze strips doorstaan de tand des tijds echter met verve. Ondanks hun leeftijd zijn ze nog steeds beklijvend en op verschillende gebieden zelfs razend actueel. De strijd tussen de geslachten is nog steeds niet beslecht. Multinationals nemen de macht over. Manipulatie van de media. Genetische modificatie. Onderdrukking. ... Veel thema’s die nu de media vaak domineren, kaartte auteur Christin reeds vele jaren geleden aan, zelfs toen er nog nauwelijks van gesproken werd. Onder andere daardoor blijven dit 3 uiterst goed te smaken verhalen.
Ook het tekenwerk van Mézières mag er nog steeds zijn. Slechts uiterst zelden vang je eens een glimp op van attributen die je als gedateerd zou omschrijven. Voor de rest schotelt de tekenaar ons een pak originele elementen voor die voor velen als inspiratiebron hebben gediend. Een bepaald artikel hierover (met bijhorende illustraties) wil ik jullie zeker niet onthouden: http://deathstar.nl/news/de-invloeden-voor-star-wars-of-simpel-jatwerk/ .
Als je al ergens aan ziet dat dit niet het meest recente werk betreft, is het aan de inkleuring. Met de huidige technieken had het er waarschijnlijk allemaal wat blitser en feller uitgezien. Wat niet wil zeggen dat je van de grafische kant van deze verhalen niet kan genieten, integendeel!
Vooraan het boek zit een dossier met (een deel van) een interview met de auteurs en de regisseur van de komende film. Het dossier is een erg leuke toevoeging voor de fans. Je leert de auteurs beter kennen, maar krijgt ook een zicht op waar de schrijver z’n inspiratie haalde. Een bijzonder leuk extraatje.

Besluit: alle SF-fans mogen uitgever Dargaud dankbaar zijn dat deze reeks in de vorm van integrales weer voor iedereen bereikbaar wordt. Lezen die handel, vóór de film er is!