Verdun 2 Doodsstrijd bij fort Vaux

Er is de laatste jaren al heel wat verschenen rond de Grote Oorlog. Om dan nog verrassend uit de hoek te komen, is niet eenvoudig. Dus dacht Jean-Yves Le Naour waarschijnlijk om een verhaal te schrijven rond een Franse held die vandaag de dag nog wordt geroemd in Frankrijk, nl. Commandant Raynal. Niet elke militair kan zeggen dat hij geëerd werd door zowel Fransen als door de Duitse staf voor zijn moed.

De titel van dit album geeft al aan dat dit verhaal zich afspeelt in en rond Fort Vaux. Als Commandant Raynal na de beraadslaging met Generaal Nivelle toezegt om de verdediging van Fort Vaux op zich te nemen, weet hij nog niet wat hij zich op de hals haalt. Bij aankomst in het Fort overschouwt hij het bolwerk en zijn troepen en beseft hij in welk wespennest hij zijn neus gestoken heeft.
Maar zoals elke gedisciplineerde militair zal hij zich vol overgave storten op zijn missie: het tegenhouden van de Duitse troepen. Alle omliggende Franse troepen, 600 manschappen in totaal, hebben zich verschanst in het Fort om te schuilen tegen de urenlange bombardementen. Een kleine rekensom brengt de zwakke plek van Fort Vaux aan het licht: bij de bouw ervan werd deze voor slechts 300 mannen voorzien! Het Fort zal niet door de Duitsers overwonnen worden maar door dorst en uitputting. Geen prettig vooruitzicht...

Na het lezen van deze strips kan ik heel goed verstaan waarom gekozen werd om het scenario van Jean-Yves Le Naour eerst om te zetten naar een storyboard van Marko om nadien getekend te worden door Iñaki Holgado en ingekleurd door Sébastien Bouet. Wie de bovenstaande afbeelding goed bekijkt kan zich het nut van zo’n werkwijze wel voorstellen. Door de sfeer die de tekenaar weet op te roepen lijken de bombardementen zo reëel dat het lijkt of je er middenin zit. Je wordt als het ware meegesleurd in de strijd van de Commandant en zijn equipe. De voortdurende twijfel of hij wel de juiste beslissing heeft genomen, brengt je als lezer steeds weer in de strijd. Toch moet ik oordelen dat sommige prenten erg gedetailleerd zijn maar dat andere slordig en onafgewerkt lijken. Dit buiten beschouwing gelaten, heb ik met volle teugen genoten van dit album.