Kabeljauwtje 1 Kabeljauwtje

Marcel Pagnol was een bekende schrijver in Frankrijk, het idee om zijn toneelstukken te verstrippen was een succes als je kijkt naar de verkoopcijfers in Frankrijk. Saga is nu ook op de kar van de vertalingen gesprongen. Na het tweeluik “Topaze” en Triomf van mijn vader/Het kasteel van mijn moeder is het nu de beurt aan “Kabeljauwtje” om vertaald te worden. Vooral visueel is de breuk met de andere verstrippingen groot. De stijl van Tanco en Hübsch is veel losser en levendiger dan de stijl van A.Dan (Daniel Alexandre), die wat stijver tekent. Al past deze stijl dan weer wel beter bij het onderwerp. Kabeljauwtje speelt zich namelijk af in een elitaire maar onpersoonlijke kostschool. Dit verhaal van Marcel Pagnol was in tegenstelling tot de andere verstripte verhalen meteen bedoelt als filmscenario.

Het verhaal speelt zich af op kerstavond, in het stadslyceum van Marseille in 1913. De meeste leerlingen worden opgehaald om de kerstperiode bij hun familie door te brengen, maar een aantal kinderen moeten kerstavond op school doorbrengen. Ze zien er nogal tegen op, zeker als de voorziene leerkracht ook vertrekt en “kabeljauwtje” hem zal vervangen. Dat is de bijnaam van meneer Blanchard. Hij heeft maar een oog meer, een herinnering aan de Tonkin-oorlog, heeft altijd een sjofele jas aan en stinkt een beetje naar vis. Daarom kreeg hij de weinig flatterende bijnaam, die zelfs door zijn collega’s wordt gebruikt! Hij heeft het imago van een erg strenge leraar, en er doen dan ook de wildste verhalen over hem de ronde. Ook bij zijn collega’s is hij niet populair, en hij ziet dan ook de bui al hangen als het tussen hem en iemand anders gaat om benoemd te worden.

De inkleuring van Magali Paillat verdient ook een vermelding, om de mistroostige sfeer van het lyceum meer te benadrukken krijgen de scènes die zich binnen het gebouw afspelen enkele een bruine en grijze inkleuring, wat fel contrasteert met de feestelijke inkleuring van de rest van de stad.

Eigenlijk is dit een soort feel-good verhaal dat je veel op televisie ziet rond de kerstperiode, misschien had saga beter een paar maand gewacht om het verhaal uit te brengen zodat het rond de kerst verscheen in plaats van tijdens een warme, droge zomer!