De ridders van Heliopolis 1 Nigredo, de zwarte fase

Na het bekijken van de cover intrigeren me de symbolen op de kraag van het personage die daar afgebeeld staan. Na enig opzoekwerk ben ik te weten gekomen dat we deze tekens moeten gaan zoeken in de alchemie. Het zou gaan om een samensmelting van twee metalen, nl. goud en kwik. Bij het openslaan van dit boek is al snel duidelijk dat deze reeks zal bestaan uit 4 delen en ben ik vergenoegd dat het verhaal van ‘De Ridders van Heliopolis’ zal afgewerkt zijn na 4 delen. Na het lezen van het eerste deel moet ik toegeven dat dit alvast een sterke opener is. Aan mysterie, actie, vleugje passie en een paar historische feiten geen gebrek in deze starter.

Het verhaal begint in Noord-Spanje in de geheime tempel van de Ridders van Heliopolis. Hier zijn we getuige van de meesterproef van 17, het hoofdpersonage is zo genoemd om zijn echte identiteit geheim te houden.
Wanneer hij deze wint met een onverwacht manoeuvre wordt hij ingelijfd in de geheimen van de alchemie. Maar eerst moet hij nigredo, de zwarte fase, doorlopen om te worden herboren als Graaf Asiamar. Daarna krijgt hij meteen zijn eerste opdracht aan jullie om te ontdekken hoe dit verhaal verder gaat ...

Het scenario van Alejandro Jodorowsky bevat alweer de nodige ingrediënten om net boven de middenmoot uit te stijgen, maar het is vooral het tekenwerk van Jérémy Petiqueux die van deze reeks er één maakt om van te snoepen. De gracieuze houding en bewegingen van de karakters, zowel mens als dier, zijn op zijn minst voortreffelijk te noemen. Indien deze reeks in deze elan verder gaat kan deze uitgroeien tot een topper!