Assassin's Creed: Zonsondergang 1 Deel 1
2 Deel 2

Het broederschap van de Assassijnen tegen de Tempeliers, een oorlog die al eeuwen bezig is en wellicht nog wel enkele eeuwen zal duren. Echter ondertussen levert het ons leuke verhalen op, dus ga ik dat zeker niet beklagen.

De Assassijnen beschikken over technologie waarmee de persoon in kwestie virtueel naar het verleden kan reizen en zijn vorige levens herbeleven. Dit is een geweldige manier om op korte termijn behoorlijk wat kennis op te doen. In dit geval gaan we terug naar de Inca-periode. Charlotte haar voorouder is een chasqui, of in het Nederlands, een koerier. In die tijd was dat echt nog te voet, al lopend. Hierdoor duurde het meestal dagen voor een boodschap kon geleverd worden, maar dit geeft ook de tijd om de boodschap te stoppen indien nodig. Kansen op valstrikken zijn er in bergachtig terrein genoeg.

Deze achtergrond is echter van cruciaal belang voor Charlotte en haar twee kompanen in het heden. De Tempeliers zitten hen op de hielen en bepaalde kennis uit het verleden zou hen wel eens uit de problemen kunnen halen. Maar ze zijn wel Assassijnen en moeten dus ook het welzijn van de rest van de mensheid in hun achterhoofd houden.. niet bepaald een makkelijke balans om aan te houden.

Met andere woorden we krijgen in deze cyclus actie, veel actie, maar ook wel wat gewetenskwesties, opoffering en hebzucht. De perfecte mix om een heerlijk luchtig 'goed tegen kwaad'-verhaal op te leveren waar diegenen, die het best en vlugst hun pionnen gebruiken in dit schaakspel, zullen overleven. Dit is dan ook een vlot verteld verhaal waar de complexiteit geen hinderpaal mocht wezen voor de snelheid van het verhaal en dat loont. Dit is een entertainend verhaal.

De tekeningen zijn zonder al te veel franjes en detaillering neergezet.. de snelheid weet je wel. Maar op de actie en in de gezichtsuitdrukkingen wordt niet gesnoeid. Dit maakt het geheel uiterst leesbaar en houdt er zo mee de vaart in.

In het kort: leuke cyclus.