Merlijn de profeet 1 Hengist
2 Wedergeboorte

Merlijn de profeet is de derde cyclus na Merlijn de initiatiereeks en Merlijn, queeste naar het zwaard. Ook in De Profeet zijn er verschillende verhalenlijnen die in het vijfde deel zullen samenlopen naar een plot. De jonge Bedwyr ziet onder zijn ogen zijn ouders vermoord worden door de Saksen, bloeddorstige barbaren die geleid worden door Hengist, een man die slechter en bloeddorstiger is dan de Duivel zelf. Omdat Bedwyr hem niet zou vergeten hakt Hengist zijn rechterhand af met daarbij de woorden "Als je hem terug wilt kom me opzoeken". Merlijn, die zich heeft teruggetrokken in het woud, ontfermt zich over de knaap.
tweede verhaallijn: Constantijn is gestorven en tegen de wil van Heer Vortigern is de "incapabele" zoon Constant op de troon gezet. Heer Vortigern voelde zich nochtans voorbestemd voor deze taak en laat dit dan ook niet zomaar aan zich voorbijgaan.
Derde verhaallijn: In Cornwall is de kasteelvrouw dood ongerust doordat haar man ten strijde is getrokken voor en zo goed als verloren strijd. Morgane, haar dochter zit aan haar zijde en troost haar.
En om de inleiding van het verhaal niet te lang te maken laat ik nog enkele verhaallijnen voor jullie als lezer. :-)
Uitgeverij Silvester heeft de twee eerste delen samen als kennismakingspakket op de markt gebracht. Boek 1: Hengist en boek 2: Wedergeboorte vormen de start van een vijfdelig en afgerond verhaal, net zoals de vorige cyclus. Bij het lezen van Merlijn de Profeet is het sterk aangeraden om je niet te laten afleiden want het verhaal zit heel complex in elkaar, iets wat de lezers van de vorige cyclussen wel zullen weten. Toch voel je al heel snel dat al deze personages vrij snel met elkaar in contact zullen komen maar toch blijft het opletten geblazen. De tekeningen zijn zowel zeer complex en druk als poëtisch en eenvoudig. Goux kan perfect zijn tekeningen aanpassen aan de omstandigheden zonder enig verlies van kwaliteit. Natuurlijk draagt de inkleuring hier ook toe bij, welteverstaan.

Merlijn de Profeet is een zeer mooie opvolger en eert als derde cyclus zijn voorgangers. Vanaf pagina 1 hebben de tekeningen en het scenario me kunnen verleiden en was de rest van het verhaal een waar genoegen.

Wel een kleine vergetelheid van de uitgever: Tekenaar Goux staat niet vermeld op de eerste pagina onder de scenarist en boven de inkleurder.